OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området.
I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv.
ARBETSUPPGIFTER
Är du en person som har erfarenhet av nyckeltalsanalys och ett intresse för sociala frågor? Då kan du vara rätt person för att bidra i utvecklingen av avdelning boende och hemlöshets styrning och ledning för att vi ska kunna följa resultat och effekter av våra insatser. För detta uppdraget söker vi en verksamhetscontroller. I rollen som verksamhetscontroller är du ett stöd till avdelningschefen och avdelningens ledningsgrupp i att samordna och utveckla arbetet med verksamhetsplanering, verksamhetsutveckling, uppföljning och analys. Du kommer ha särskilt ansvar för arbetet med att utveckla och följa upp avdelningens prismodell samt att utveckla strukturer för att följa upp och mäta resultat och effekter av avdelningens insatser.
Arbetet med verksamhetsplaneringen sker i nära samarbete med förvaltningscontroller och andra verksamhetscontrollers inom förvaltningen och tillsammans med avdelningens utvecklingsledare. Du kommer att ingå i förvaltningens styra och leda grupp. Du rapporterar till avdelningschefen och deltar i avdelningens ledningsgrupp.
Som verksamhetscontroller kommer du samordna och vara drivande i arbetet med målstyrning som sker inom avdelningen, men är också en länk till arbetet som sker inom förvaltningen som helhet.
Uppdraget är brett och komplext och du arbetar exempelvis med att
• ta fram beslutsunderlag och relevanta nyckeltal, sammanställa, tolka och analysera statistik
• utveckla och kvalitetssäkra avdelningens arbete med prissättning och utveckla uppföljning av insatsernas resultat och effekter, så att stadens resurser används så effektivt som möjligt.
• ta fram och säkerställa systematisk uppdatering av kunskapsunderlag utifrån kontinuerlig omvärldsbevakning
• hålla ihop, rapportera och utveckla arbetet med verksamhetsplan och verksamhetsuppföljning samt leda arbetet med analys, utvärderingar och uppföljning av verksamheterna
• stötta avdelningens verksamhetsområden och enheter i att utveckla verksamheternas egenkontroll och internkontroll
• genomföra utredningar, svara på skrivelser och remisser
• leda vissa avdelningsgemensamma projekt och processer
• föra mötesprotokoll i olika forum
• representera avdelningen och förvaltningen i olika forum
KVALIFIKATIONER
Du som söker behöver ha relevant utbildning med inriktning på statsvetenskap, ekonomi, offentlig förvaltning eller dylikt.
Du bör ha erfarenhet av arbete med planering, uppföljning och analys. Du kan ha arbetat som verksamhetscontroller, ekonom eller verksamhetsutvecklare, men med en tyngdpunkt på arbete med nyckeltalsuppföljning och uppföljning av resultat och effekter av olika insatser.
Tjänsten kräver god analytisk förmåga och att du på ett effektivt sätt kan identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information.
Det är viktigt att du har en god kommunikativ förmåga. Vi ser gärna att du har förmåga att delge information och idéer, såväl muntligt som skriftligt. Du uttrycker kärnan i ett argument på ett tydligt och effektivt sätt. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation.
Det är också angeläget att du är serviceinriktad. Du ska ha intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och du anstränger dig för att framföra lösningar. Du är mån om att ta reda på vilka förväntningar som finns hos uppdragsgivare och andra intressenter samt följer upp att dessa införlivas. Du är balanserad, positiv och observant i ditt kundbemötande.
ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda, undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.