Verksamhetscontroller till ekonomienheten

Verksamhetscontroller till ekonomienheten

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!


Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ger stöd till utsatta barn, familjer och personer med psykisk funktionsnedsättning. Våra cirka 700 medarbetare arbetar med missbruksvård, ekonomiskt bistånd, budget- och skuldrådgivning och familjerättsliga frågor. Vår uppgift är även att motverka arbetslöshet samt sköta tillstånd och tillsyn för alkohol och tobak.



Beskrivning
Förvaltningen är organiserad i tre avdelningar och en stab.

Ekonomienheten är placerad i staben för arbetsmarknads- och socialförvaltningen och består av en ekonomichef och 3 medarbetare. Ekonomienheten har ett förvaltningsövergripande ansvar för att samordna förvaltningens ekonomi- och verksamhetsstyrning.

Arbetsuppgifter
Vi söker en verksamhetscontroller till vår ekonomienhet. I rollen som verksamhetscontroller innebär att du bidrar i arbetet med ekonomi- och verksamhetsstyrning i samverkan inom förvaltningen, inom koncernen och med externa partners. Du kommer bli delaktig i kommunens vision, strategiska plan, målanalys och den förvaltningsövergripande verksamhetsplanen. Framtagande av nämndmål och indikatorer samt uppföljning och analys av densamma till nämndens tertialrapporter. Sammanställning av förvaltningens årliga kvalitets- och verksamhetsuppföljning ingår och du kommer även att vara spindeln i nätet i vårt rapporteringssystem Stratsys.

Du kommer delvis att bygga och skriva rapporter och vara behjälplig som support till verksamheten när det gäller verksamhetsplan och ledningssystem. Du kommer få uppdrag kopplat till verksamheten som innebär att undersöka, analysera och sammanställa beslutsunderlag. Omvärldsspaningar inom ekonomi- och verksamhet ingår som ett naturligt inslag i din roll.

Du ska medverka i att tillsammans med ansvarig chef och kollegor utveckla, planera och driva förvaltningens arbete framåt.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk utbildning med god kunskap inom socialtjänst och verksamhetsstyrning. Du ska ha lätt för att kunna växla mellan övergripande perspektiv och konkreta verksamhetsfrågor. Du är handlingsinriktad och tvekar inte att ta tag i olika verksamhetsfrågor. Du ska ha ett strategiskt synsätt, vara analytisk, tydlig och agerar självständigt eller i grupp utifrån uppsatta mål. Det är viktigt att du har en känsla för hur en politisk styrd organisation fungerar.

Att samarbeta och verka genom andra är något du trivs med och är van vid. Du har förmågan att skapa delaktighet genom dialog. Som person är du trygg, social och bra på att hantera människor. Rollens blandning mellan strategiskt arbete och operativ närhet är en självklarhet för dig. Som person kännetecknas du av en positiv inställning och ett lösningsinriktat arbetssätt. Du har goda IT-kunskaper, är kommunikativ och kan på ett tydligt sätt uttrycka dig väl i både tal och skrift. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet, förmåga till samarbete och erfarenhet.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

Liknande jobb


Utvecklingsledare med processansvar för Nära vård i Göteborgs Stad

Utvecklingsledare med processansvar för Nära vård i Göteborgs Stad

23 december 2024

2 december 2024

Projektledare inom påverkan

Projektledare inom påverkan

20 december 2024