OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Individ-och familjeomsorgsförvaltningen (IFO) och Arbetslivsförvaltningen (ALF) är två av fyra förvaltningar i Borås stad som arbetar med socialtjänst. De två förvaltningar sysselsätter tillsammans omkring 600 personer. Till ekonomifunktionen söker vi nu en verksamhetscontroller som kommer vara placerad på Individ-och familjeomsorgsförvaltningen. Är du en analytisk person som har lätt för att se samband och konsekvenser? Vill du vara med och utveckla ekonomifunktionens arbete? Då kan det vara dig vi söker.
Ekonomifunktionen tillhör organisatoriskt Arbetslivsförvaltningen och ansvarar för ekonomisk styrning, redovisning och ekonomiadministration på Arbetslivsförvaltningen och Individ-och familjeomsorgsförvaltningen. Ekonomifunktionen på Arbetslivsförvaltningen och Individ-och familjeomsorgsförvaltningen består av chef för ekonomifunktionen, en controller, två ekonomer samt en ekonomiadministratör. Ekonomifunktionen erbjuder råd och stöd till verksamheterna i alla ekonomiska frågor.
Förutom meningsfulla arbetsuppgifter och goda arbetsvillkor får du som anställd i Borås stad ta del av stadens förmåner som bland annat friskvårdsbidrag och fria bad i kommunens badanläggningar. Då staden har ett förmånligt flextidsavtal finns utrymme för att styra dina arbetstider och du har även möjlighet till att utöka dina semesterdagar genom semesterväxling. Individ-och familjeomsorgsförvaltningen befinner sig i fina lokaler i Borås centrum.
Som verksamhetscontroller får du ett utvecklande och spännande arbete där du kommer ha stort inflytande och utveckla ekonomifunktionens arbete. I din roll kommer du att ha en samordnande roll kring IFO:s placeringar hos externa leverantörer. Du kommer göra strategiska analyser, uppföljningar och åtgärdsförslag för ständiga förbättringar som avser placeringskostnader. Du kommer även ansvara för att samordna och hålla ihop arbete med statsbidrag, skriva ansökningar och rapportera användandet av statsbidrag. Som verksamhetscontroller kommer du även att stötta verksamheterna i inköps-och upphandlingsfrågor.
I rollen som verksamhetsscontroller kommer du också vara ett konsultativt stöd till förvaltningens ledningsgrupp, chefer och förtroendevalda politiker i de delar som rör ditt uppdrag. Du förväntas hålla dig uppdaterad och omvärldsbevaka inom de områden ditt uppdrag avser.
Vi söker dig som har en högskoleexamen med inriktning ekonomi eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Har du läst kurser inom juridik på högskolenivå ser vi det som meriterande. Du har tidigare arbetat inom liknande roller i offentlig verksamhet där fokus legat på ekonomi och uppföljande arbete. Vi ser gärna att du tidigare arbetat med frågor som rör juridik. Då du kommer arbeta med att informera, skriva rapporter och följa upp verksamheten är det av stor vikt att du har en mycket god kommunikativ förmåga, både vad gäller tal och skrift.
För att lyckas i rollen krävs förmåga att sätta sig in i de förutsättningar och utmaningar som förvaltningen står inför och utifrån detta på ett pedagogiskt sätt bidra med perspektiv inom ekonomi och verksamhet. Du har en helhetssyn, en god analytisk förmåga och lätt för att se samband och konsekvenser.
Då arbetet är både strategiskt och operativt är det av stor vikt att du har förmåga att växla perspektiv. Vidare är du lösningsorienterad och förstår vikten av struktur och ordning där du lätt ser vad som behöver prioriteras. Du har också en god samarbetsförmåga som gör att du har lätt för att etablera och utveckla förtroendefulla relationer. Vi ser det som viktigt då du ska vara en strategisk partner till ledningsgrupp, enhetschefer, verksamhetsutvecklare och andra beslutsfattare.
Vi arbetar med löpande urval och kommer kontinuerligt kalla intressanta sökande till intervju.