OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.
Vill du också göra skillnad i människors vardag?
I Falu kommun finns närmare 5000 medarbetare. Frågar du oss är det svårt att hitta ett mer meningsfullt jobb med verklig möjlighet att göra skillnad. Vår vision, Ett större Falun, säger något om hur Falun växer rent fysiskt, men också att Falun är en plats för alla och en del av resten av världen.
Ekonomikontoret är en del av sektor ledningsstöd och ansvarar för funktionsområdet ekonomi med drift, utveckling och stöd. Kontoret utgör stab till kommunledningen, tillhandahåller ekonomiadministrativt stöd till verksamheterna och levererar tjänster till förvaltningar och kommunala bolag. Vi har naturligt en central plats med många kontakter i vår organisation. Det gör självklart också vårt arbete mycket komplext, dynamiskt, utmanande och intressant.
ARBETSUPPGIFTER
Som verksamhetscontroller driver du utvecklingen av kommunens processer för mål- och resultatstyrning. Genom att samordna och stödja arbetet med planering och uppföljning skapar du goda förutsättningar för verksamheterna att följa upp och rapportera det som ledningen behöver veta för att kunna ta rätt beslut. Du sammanställer och analyserar nämndernas inrapporterade material som grund för kommunens verksamhetsuppföljning. Du deltar också i arbetet med utveckling och förvaltning av kommunens verktyg för uppföljning och analys. Ditt arbete bedrivs tillsammans med kommunens budgetchef och andra kompetenser inom organisationen.
I ditt uppdrag ingår också att samordna och utveckla ekonomikontorets arbete med intern kontroll. I den rollen deltar du i kommunens nätverk för internkontrollsamordnare, vilket även ger dig många goda kontakter och en bred insyn i organisationen.
På vår arbetsplats är samarbete en förutsättning och vi arbetar kontinuerligt med utveckling både vad gäller arbetssätt och samarbetsvägar. Därför kan delar av arbetsuppgifterna variera något över tid.
KVALIFIKAITONER
Utbildning och erfarenhet
- Akademisk utbildning inom ekonomi, samhällsvetenskap eller annan för tjänsten relevant akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
- Minst ett par års erfarenhet av självständigt kvalificerat controllerarbete som exempelvis controller/verksamhetsutvecklare i en stor och/eller komplex organisation
- Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
- Goda kunskaper i Officepaketet
Personliga egenskaper
Vi söker dig som har en god analytisk förmåga samt ett systematiskt arbetssätt där du gör tydliga och effektiva planer och prioriteringar. Du räds inte att agera på eget initiativ för att få saker att hända, är lösningsorienterad och drivande, samt har ett tydligt fokus på goda resultat.
För att passa i rollen är det en förutsättning att du har en god samarbetsförmåga samt är bra på att bygga goda relationer. Du ser kommunikation som en viktig framgångsfaktor och har förmågan att anpassa denna för att på bästa sätt nå fram till andra. Vi ser vidare att du är en person som tycker om att arbeta i team där du engagerar andra och bidrar till att bibehålla ett trivsamt arbetsklimat.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Meriterande kvalifikationer
- Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter i kommunal, offentlig och/eller politiskt styrd verksamhet
- Erfarenhet av att arbeta med verksamhetsstyrning
- Erfarenhet av att genomföra presentationer för till exempel ledningsgrupper, i politiska sammanhang eller dylikt
- Erfarenhet av arbete med beslutsstödsystem kopplat till den här typen av uppgifter
- Erfarenhet av målarbete kopplat till Agenda 2030
ANSTÄLLNINGSVILLKOR
Tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
Kopia på betyg och intyg lämnas i samband med intervju.
UPPLYSNINGAR
Vår budgetchef heter Ussi Jonsson Kjellberg och svarar gärna på frågor om tjänsten. Kontakta henne på telefonnummer 023-829 72 eller via e-post: ussi.jonsson.kjellberg@falun.se
Vid frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta Sofie Reimertz, HR-specialist, på telefonnummer 023-824 16, eller via e-post: sofie.reimertz@falun.se
FACKLIGA FÖRETRÄDARE
Christina Johansson, Vision, 023-821 10, christina.johansson@falun.se
Ulrika Bergman, SACO: 023-827 74, ulrika.bergman@falun.se
ÖVRIGT
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Falu kommun använder kompetensbaserad rekryteringsmetodik och vi kommer i denna rekrytering genomföra arbetspsykologiska tester som en del av urvalsmetoden för att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se
Arbetsplats
Myntgatan 45
79183 Falun