Arbetsbeskrivning
På Arbetsmiljöverket jobbar vi tillsammans för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Därför hjälper vi arbetsgivare att uppfylla de krav som finns och informerar om hur arbetsmiljöarbetet blir en naturlig del av vardagen. Med arbetsmiljölagen som grund tar vi fram regler, inspekterar arbetsplatser och sprider kunskap om arbetsmiljöfrågor. Uppdraget är allvarligt men vår vardag präglas av arbetsglädje och vi är omtänksamma och hjälpsamma kollegor.Ditt nya jobb
Verksamhetscontrollern har sin placering vid staben på Inspektionsavdelningen. Staben stöttar och driver planerings- och utvecklingsarbetet samt uppföljningsarbetet inom avdelningen.
Som verksamhetscontroller har du arbetsuppgifter som utgår från myndighetens uppdrag, verksamhetens mål och planering samt budget. Arbetsuppgifterna omfattar även uppföljning och årsredovisning. Du ansvarar för att analysera och följa upp både verksamhetsresultat, bl.a. inom projekt, och finansiella resultat på avdelningen.
Rollen som verksamhetscontroller innebär även att driva och planera avdelningens strategiska planeringsarbete. I planeringen ansvarar du för samordning av avdelningens omvärldsbevakning och arbetet med prioriteringar och urval i tillsynen. Du samverkar med andra funktioner och resurser i arbetet. Du spelar en nyckelroll i att utveckla styrmodeller så att våra processer, projekt och resursanvändande är effektivt.
Som verksamhetscontroller ingår att utveckla avdelningens analysarbete och utveckla samt förbättra den strategiska styrningen genom kvalificerat beslutsstöd. Du leder och samordnar samt planerar uppföljningsarbetet på avdelningsnivå samt analyserar och sammanställer beslutsunderlag. Du säkerställer att utlåtanden och statistiska underlag m.m. håller hög kvalitet.
Du är ett stöd och bollplank till avdelningens chefer. I detta ligger också att samordna avdelningens chefsstöd samt att vara avdelningens kontaktperson för frågor om verksamhets- och ekonomistyrning.
Resor till våra kontor ute i landet förekommer i tjänsten.
Din bakgrund
Rollen kräver att du har:
• Akademisk examen inom ekonomi eller motsvarande utbildning som myndigheten finner relevant
• Minst fyra års dokumenterad erfarenhet som verksamhetscontroller med motsvarande arbetsuppgifter inom statlig verksamhet de senaste tio åren
• Flerårig erfarenhet och god vana av beslutsstöd i rollen som verksamhetscontroller
• Flerårig praktisk erfarenhet av statlig verksamhetsplanering och styrning samt uppföljning
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• God digital kompetens
Det är meriterande om du även har:
• Flerårig erfarenhet av att arbeta med styr- och ledningsprocesser inom statlig verksamhet
• Erfarenhet av verksamhetscontrolling inom inspektionsverksamhet
• Erfarenhet av ledande roll i arbete med verksamhetsutveckling och förändringsledning
• Erfarenheter av verksamheter som är projektstyrda
• Chefserfarenhet
Som person ser vi att du kommer att trivas och lyckas i rollen om är analytisk och lösningsorienterad. Du förstår verksamhetsstrategier och prioriteringar samt tillämpar kunskapen för att nå mål. Du är resultatorienterad och trivs med att anta utmaningar i arbetet. Du har god samarbetsförmåga samt förmåga att kommunicera tydligt och enkelt både muntligt och skriftligt.
Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vad vi erbjuder dig
Arbetsmiljöverket är en trygg arbetsgivare och en myndighet som hela tiden förändras med samhället vi verkar i. Vi är stolta över att få använda vår kunskap och vårt förtroende i vårt viktiga samhällsuppdrag. Tillsammans skapar vi en inkluderande kultur, som rymmer hjärta, mod och hjärna. Hos oss blir hela du en viktig del i något större.
Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid och är för närvarande placerad på något av våra kontor i landet. Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning på sex månader.
Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha en hållbar arbetsmiljö och en balans mellan jobb och fritid. Därför har vi flexibla arbetstider eller tillämpar förtroendearbetstid och ger möjlighet till distansarbete där verksamheten så tillåter.
Om oss och våra förmåner och villkor
Så rekryterar vi
Vi använder kompetensbaserad rekrytering, både för att kvalitetssäkra rekryteringen och för att motverka diskriminering. Vi ber dig därför att endast bifoga ett CV, och svara på några frågor istället för ett personligt brev när du registrerar din ansökan. Eftersom vi arbetar kompetensbaserat använder vi oss också av arbetspsykologiska tester i den här rekryteringen. Intervjuer sker från vecka 6.
Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss. Därför välkomnar vi frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel: 010-730 90 00.
Vill du jobba tillsammans med oss för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet?
Välkommen med din ansökan senast den 17 januari 2025!
Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverkets rekryteringsfunktion varför vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag eller annonssäljare.