OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?
Kommunikationsavdelningen
Vi söker en verksamhetscontroller som också kommer att arbeta med inköpssamordning till Kommunikationsavdelningen.
Du kommer att arbeta i staben tillsammans med fyra enheter och totalt cirka 75 medarbetare. Staben som leds av kommunikationsdirektören består idag av en verksamhetssamordnare och en chefsassistent och ska nu förstärkas med en verksamhetscontroller/inköpssamordnare.
Kommunikationsavdelningen ansvarar för Arbetsförmedlingens interna och externa kommunikation, myndighetens varumärke, innehåll i och utveckling av våra kommunikationskanaler samt kontakter med press och omvärld.
Arbetsuppgifter
Rollen är tvådelad mellan verksamhetscontroller och inköpssamordnare. Som inköpssamordnare arbetar du självständigt med löpande kontroll och uppföljning av myndighetens inköp inom intern och extern kommunikation. Du ansvarar för och utvecklar inköpsrutiner och -processer samt är avdelningens kontaktperson i myndighetens inköpskategoriarbete. Din uppgift är att samordna och stödja både Kommunikationsavdelningens egna inköp och hela myndighetens inköp inom kategorin intern och extern kommunikation.
Du stöttar chefer och medarbetare i inköpsarbetet. Du är en viktig kugge i arbetet med kravställning vid upphandling/avrop och har täta kontakter med upphandlade leverantörer. Din uppgift är att löpande och proaktivt säkra att vi har de avtal som bidrar till att nå myndighetens verksamhetsmål.
Som verksamhetscontroller arbetar du tätt med avdelningens verksamhetssamordnare i arbetet med att planera, styra, samordna och följa upp Kommunikationsavdelningens verksamhet. Du är ett stöd i processen för uppföljning och resultatrapportering som är kopplad till planerade leveranser samt är en viktig motor i arbetet med att utveckla avdelningens verksamhetsstyrning. I arbetet ingår bland annat att säkerställa att våra planer följer myndighetens övergripande processer och att rätt underlag lämnas in i rätt tid. Du följer löpande upp och analyserar våra verksamhetsmål i förhållande till ekonomiska resurser och hjälper till i arbetet med att ständigt förbättra och utveckla.
Kvalifikationskrav
- Universitet/högskoleutbildning om 180hp/120p inom ekonomi, kommunikation, juridik eller YH/KY-utbildning inom offentlig upphandling eller annan utbildning som bedöms relevant
- Minst två års arbetslivserfarenhet som verksamhetscontroller eller motsvarande arbetsuppgifter
- Erfarenhet av att arbeta med inköp och upphandling i offentlig sektor
- Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska, i tal och skrift
Meriterande
- Kunskap om lagen om offentlig upphandling och dess tillämpning
- Erfarenhet av avrop från ramavtal och förnyad konkurrensutsättning
- Erfarenhet av att driva utveckling och införa nya rutiner och arbetssätt
- Erfarenhet av att samordna och driva verksamhetsplanering och -uppföljning
- Erfarenhet av att arbeta med och utveckla verksamhetsstyrning
- Erfarenhet av att facilitera och leda workshoppar
- Erfarenhet av att ta fram beslutsunderlag och analyser. Erfarenhet av att arbeta på en kommunikationsavdelning
I ditt arbete är du är strukturerad och självgående med eget driv. För att trivas i rollen behöver du vara analytisk, ha en helhetssyn samt ha god initiativförmåga till att förbättra och utveckla verksamheten. Som person är du prestigelös och en lagspelare som trivs med och har lätt för att arbeta med andra. Du har en god kommunikativ förmåga och har erfarenhet av att självständigt leda andra och driva olika utvecklingsprocesser.
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Vårt erbjudande
Anställningsformen är tillsvidare, heltid. Vi tillämpar sex månaders provanställning vid tillsvidareanställning. Sista ansökningsdag är den 6 februari. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort: Solna, men alternativ placeringsort kan diskuteras.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 6 februari 2022 som du skickar elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Bifoga CV och personligt brev där du beskriver varför du söker den här tjänsten och vad du vill åstadkomma. När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor.
Arbetsförmedlingens rekryteringsprocess utgår från evidensbaserat urval där urvalstester
används i rekryteringen.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.