Verksamhetscontroller till Kompetensenheten, Solna

Verksamhetscontroller till Kompetensenheten, Solna

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en verksamhetscontroller till polisens utbildningsverksamhet, med placering på HR-avdelningens kompetensenhet. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Beskrivning av arbetsplats
HR-avdelningens uppgift är att skapa förutsättningar för en arbetsgivarpolitisk som stödjer Polismyndighetens chefer och medarbetare i att nå Polismyndighetens korta och långsiktiga mål.

Kompetensenheten består idag av de tre sektionerna grundutbildning, fort- och vidareutbildning samt utveckling och samordning, och är den enhet vid HR-avdelningen som har ansvar för Polismyndighetens utbildningsverksamhet. Detta innefattar grundutbildning till polis samt kompetensutveckling av befintliga anställda likväl som myndighetens bibliotek och kunskapstjänst.

Din placering kommer att vara på enhetens kansli som är under uppbyggnad. Gruppens uppdrag är bland annat att säkerställa ett strategiskt och administrativt stöd till enheten

ARBETSUPPGIFTER
Som verksamhetscontroller utgör du tillsammans med bland annat analytiker, utbildningsstrateger, handläggare samt ytterligare en verksamhetscontroller navet i enhetens arbete med verksamhetsplanering, uppföljning och analys. Du stödjer enhetens ledning i framtagandet av underlag för ledning & styrning av enheten genom att analysera verksamheten från olika perspektiv i syfte att ta fram strategier för hur organisationen bäst ska leda sin verksamhet. Tillsammans med ekonomicontroller och HR-partner bistår du enhetens chefer i att löpande analysera verksamhetsmål och produktionsresultat i förhållande till ekonomiska resurser och tillgång på kompetens.

Kompetensenheten är för närvarande inne i en stor utvecklings- och omställningsprocess. Det innebär bland annat att rutiner och överenskomna arbetssätt är under utveckling. Som verksamhetscontroller har du en viktig uppgift i att bidra till att ta fram nya och effektivare arbetssätt liksom att förankra och kommunicera det inom enheten och HR-avdelningen.

Du kommer till exempel att leda arbetet med att utveckla statistik och nyckeltal som underlag för ledning och styrning av utbildningsverksamheten. Du kommer att bli involverad i utvecklingsarbete kring ökad processorientering, kundfokus och i att säkerställa former för en betryggande intern styrning och kontroll av enheten.

KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Akademisk utbildning inom ekonomi eller motsvarande, alternativt utbildning kombinerat med arbetslivserfarenhet som polismyndigheten bedömer relevant för funktionen.
• Minst 1 års aktuellt erfarenhet av controller eller i det som arbetsgivaren bedömer som liknande roll
• Erfarenhet av att utveckla metoder och arbetssätt kopplat till planering, uppföljning och analys
• Erfarenhet av arbete i Officepaketet och andra relevanta system (gärna BI-system)
• God erfarenhet av arbete med statistik, personalekonomi eller motsvarande
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• erfarenhet av arbete som verksamhetscontroller inom offentlig verksamhet
• erfarenhet av arbete i stora organisationer
• erfarenhet av lean och/eller systembaserad styrning
• erfarenhet av utbildningsverksamhet

Personliga egenskaper
Arbetsuppgifterna ställer krav på förmågan att se helheter, ha lätt för att samarbeta med andra. För att lyckas i rollen krävs att du är analytisk, driven och har en god pedagogisk förmåga, då du i dialogen med ansvariga chefer ska kunna förklara statistiska samband. Du är flexibel, kommunikativ och gillar att samarbeta på olika organisatoriska nivåer. För att trivas i rollen bör du tycka om att ta egna initiativ, ha ett starkt utvecklingsfokus, helhetssyn och förmåga att växla mellan det verksamhetsövergripande och det operativa perspektivet. Du agerar professionellt och uppskattar växlingen mellan de olika roller som uppdraget innebär. Vi värdesätter din vilja och förmåga att utveckla verksamheten och att se din del i helheten.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Placeringsort: Stockholm, Solna

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 4 september 2023. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Gruppchef, 010-56 369 72 Tony Hugoh

Pernilla Bergman, v. 30 och 34

Anette Blomgren, v. 31

Emma Höglund, v. 32-33

Gruppchef Annika Wiström
010- 563 50 20
Chef HR-region Mitt Ulrika Thakén
010-567 70 59
Gruppchef Tony Hugoh
010-563 69 72
Gruppchef, HR-direkt/arbetsmiljö Veronika Borg

Sektionschef Eva Dolk
010-56 36 655
Gruppchef Annette Stark
010-563 51 75

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten, HR-avdelningen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 augusti 2023
  • Ansök senast: 4 september 2023

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


14 november 2024

Business Controller till Recipharm i Uppsala

Business Controller till Recipharm i Uppsala

14 november 2024

14 november 2024

Senior Business Controller till växande team

Senior Business Controller till växande team

14 november 2024