OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Polismyndighetens rättsavdelning söker tre verksamhetscontrollers med goda analytiska och kommunikativa förmågor. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
RÄTTSAVDELNINGEN
Rättsavdelningen är en nationell avdelning och har drygt 850 anställda. Avdelningens uppdrag är uppdelat i tre verksamhetsgrenar, Förvaltningsrätt, Informationsförvaltning och Rättslig styrning och stöd. Organisationen består av ett avdelningskansli, tre processenheter samt sju regionalt placerade rättsenheter. Rättsavdelningens mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till varierande arbetsuppgifter och kontakter.
Vill du veta mer om hur det är att jobba på rättsavdelningen? Läs mer här: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/var-verksamhet/rattsavdelningen/
ENHETEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTT
Enheten ansvarar för att styra, utveckla och följa upp Polismyndighetens förvaltningsrättsliga verksamhet. Enheten svarar för nationella kontakter med andra myndigheter inom verksamhetsområdet. Handläggningen av ärenden utförs främst inom rättsavdelningens regionala rättsenheter. Vid enheten finns fyra huvudsakliga processområden: ID-handlingar, ordning och säkerhet, bevakning samt vapen.
RÄTTSAVDELNINGENS KANSLI
Avdelningskansliet ansvarar bland annat för strategisk styrning och samordning, samt uppföljning av rättsavdelningens verksamhet.
VAPENSATSNINGEN 2022 2024
Polismyndigheten har fått ett budgettillskott för att förkorta handläggningstiderna i vapentillståndsärenden under 2022 2024. I och med satsningen kommer Rättsavdelningen utöka med ytterligare kompetens av såväl vapenhandläggare, gruppchefer, verksamhetcontrollers som processutvecklare. I detta arbete kommer det förstärkas med kompetens både internt från verksamheten samt externt.
Vi rekryterar nu tre verksamhetscontrollers till rättsavdelningen med placering på enheten för förvaltningsrätt eller rättsavdelningens kansli.
ARBETSUPPGIFTER
Som verksamhetscontroller har du ett stort ansvar. Du kommer i huvudsak fokusera på vapenområdet, men din roll kommer att vara verksamhetsövergripande. Du kommer att samverka med andra verksamhetscontrollers som finns inom rättsavdelningen och myndigheten i stort.
Du fokuserar på planering, uppföljning och analys inom processområdet vapen. Du fokuserar på verksamhetsmått inom produktion-, service-, och effektivitet med syfte att förbättra medborgarmötet.
Arbetet innefattar att skapa underlag för utvecklingen av processområdet samt att införa och tillämpa modeller och verktyg för en effektivare planering och styrning av verksamheten. Till uppgifterna hör även omvärldsanalys och benchmarking. Du samarbetar med andra funktioner, verksamheter och avdelningar i syfte att nå de mål som är uppsatta för enheten.
KVALIFIKATIONER
VI SÖKER DIG SOM HAR
• Akademisk utbildning inom relevant område
• Aktuell erfarenhet av en liknande roll med fokus på planering, uppföljning och analys av verksamhetsmått
• Goda kunskaper i MS Office, framförallt Word och Excel
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
DET ÄR MERITERANDE OM DU HAR
• Erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet, företrädesvis vid en statlig myndighet
• Erfarenhet av att ha deltagit i utveckling av arbetssätt och IT-stöd
• Erfarenhet av Qlickview eller motsvarande analysverktyg
PERSONLIGA EGENSKAPER
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Arbetsuppgifterna ställer krav på förmåga att kunna samordna, strukturera och proaktivt leda arbetet framåt. Du har god analytisk förmåga genom att du ser samband samt kan växla mellan verksamhetsövergripande och operativt perspektiv.
En förutsättning för ett gott resultat är att kunna förankra arbetet hela vägen ut i verksamheten. Varför ser vi att du har goda samarbets- samt kommunikativa förmågor genom att du är lyhörd och inkluderande. Vidare är det viktigt att du är noggrann och strukturerad.
ÖVRIGT
Placeringsort: Kungsholmen, Stockholm
Arbetstidsförläggning: Förtroendearbetstid
Antal vakanser: 3
Anställningsform: Tillsvidare med inledande provanställning om 6 månader eller visstid som längst 24 månader
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
I denna rekrytering använder vi oss av urvalsfrågor som du svarar på i samband med att du skickar in din ansökan. Dessa frågor kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Det är därför viktigt att du tar dig tid att besvara dessa och inte hänvisar till CV eller endast svarar ja eller nej. I denna rekrytering söker vi både tillsvidare- samt allmän visstid, svara därför på urvalsfrågan vilken av dessa du är intresserad av.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 Stockholm, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.
Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle
Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827
Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78