OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Polismyndighetens rättsavdelning söker junior verksamhetscontroller som vill bidra till vår satsning inom ett av våra processområden. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
RÄTTSAVDELNINGEN
Rättsavdelningen är en nationell avdelning och har drygt 850 anställda. Avdelningens uppdrag är uppdelat i tre verksamhetsgrenar; Förvaltningsrätt, Informationsförvaltning och Rättslig styrning och stöd. Organisationen består av ett avdelningskansli, tre processenheter samt sju regionalt placerade rättsenheter. Rättsavdelningens mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till varierande arbetsuppgifter och kontakter.
Vill du veta mer om hur det är att jobba på rättsavdelningen? Läs mer här: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/var-verksamhet/rattsavdelningen/
ENHETEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTT
Enheten ansvarar för att styra, utveckla och följa upp Polismyndighetens förvaltningsrättsliga verksamhet. Vid enheten finns fyra huvudsakliga processområden: ID-handlingar, ordning och säkerhet, bevakning samt vapen. Handläggningen av ärenden utförs främst inom rättsavdelningens regionala rättsenheter.
VAPENSATSNINGEN 2022 – 2024
Polismyndigheten har fått ett budgettillskott för att förkorta handläggningstiderna i vapentillståndsärenden under 2022 – 2024. I och med satsningen kommer Rättsavdelningen utöka med ytterligare kompetens av såväl vapenhandläggare, gruppchefer, verksamhetcontrollers som processutvecklare. I detta arbete kommer det förstärkas med kompetens både internt från verksamheten samt externt.
Denna rekrytering avser junior verksamhetscontroller till enheten för förvaltningsrätt och kommer i huvudsak fokusera på vårt processområde vapen.
ARBETSUPPGIFTER
Denna roll är en utökning i och med vapensatsningen, vilket innebär att du i rollen får möjlighet att påverka såväl innehållet i tjänsten som hur vi ska arbeta med planering, uppföljning och analys inom processområdet vapen. Du utför ditt arbete i samarbete med den operativa verksamheten samt andra controllers (verksamhet och finansiella) som finns inom rättsavdelningen och myndigheten i stort.
Arbetet innebär men är inte begränsat till:
• planering, uppföljning och analys inom processområdet vapen med fokus på verksamhetsmått inom produktion-, service-, och effektivitet
• skapa underlag för utvecklingen av processområdet
• införa och tillämpa modeller och verktyg för en effektivare planering och styrning av verksamheten
• presentera underlag till enhetens ledningsgrupp samt verksamheten
• omvärldsanalys och benchmarking
• samarbetar med andra funktioner, verksamheter och avdelningar i syfte att nå de mål som är uppsatta för enheten
KVALIFIKATIONER
VI SÖKER DIG SOM HAR
• Yrkes och/ eller akademisk utbildning inom relevant område
• Aktuell erfarenhet av en liknande roll med fokus på planering, uppföljning och analys av verksamhetsmått/ produktionsplanering
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
DET ÄR MERITERANDE OM DU HAR
• Erfarenhet av arbete inom en stor organisation eller offentlig verksamhet
PERSONLIGA EGENSKAPER
Arbetsuppgifterna ställer krav på förmåga att kunna samordna, strukturera och proaktivt leda arbetet framåt. Du har god analytisk förmåga genom att du ser samband samt kan växla mellan verksamhetsövergripande och operativt perspektiv.
En förutsättning för ett gott resultat är att kunna förankra arbetet hela vägen ut i verksamheten. Varför ser vi att du har goda samarbets- samt kommunikativa förmågor genom att du är lyhörd och inkluderande. Vidare är det viktigt att du är noggrann och strukturerad.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Placeringsort: Kungsholmen, Stockholm
Arbetstidsförläggning: Förtroendearbetstid
Anställningsform: Allmän visstid upp till 12 månader
Välkommen med din ansökan. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 Stockholm, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.
Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle
Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827
Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78