OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sala kommun har 2 000 medarbetare som varje dag levererar samhällstjänster till 23 000 kommuninvånare. En hållbar utveckling i ett tryggt och rättvist samhälle är den naturliga utgångspunkten för alla våra verksamheter i en kommun som växer och som ska präglas av livskraft och livskvalitet i hela kommunen.
Ekonomifunktionen i Sala kommun är samlad i ett centralt ekonomikontor som består av ekonomi och upphandling. Ekonomienheten består av 16 medarbetare, varav 6 är verksamhetscontrollers. Hela kontoret består av 22 medarbetare.
Då en av våra medarbetare nu går i pension söker vi en verksamhetscontroller främst med inriktning mot Vård- och omsorgskontoret men som vid behov även ska kunna stötta andra verksamheter.
Arbetsuppgifter
Som controller ansvarar du för budget-, planerings- och uppföljningsarbetet. Du kommer att ha ett tätt samarbete med verksamhetens chefer och kommunens övriga verksamhetscontrollers. Du kommer att ges möjligheter att vara delaktig och drivande i utvecklingen av verksamheten och ansvara för ekonomiprocesser och omvärldsanalyser.
Arbetet som verksamhetscontroller hos Sala kommun innebär bl.a. att:
• Ansvara för att ta fram och följa upp budget, bokslut och prognoser i samarbete med chefer på respektive enhet.
• Löpande göra omvärldsanalyser för att identifiera risker och möjligheter för att optimera ekonomi och verksamhet.
• Samordna och aktivt bidra som specialist i utveckling av processer och projekt samt stötta chefer i verksamhetsutvecklingen.
• Utveckla arbetet med ekonomisk styrning och utbilda och stödja verksamhetens chefer i ekonomifrågor.
• Presentera resultat för ledningsgrupp och politisk nämnd.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning i ekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant. Du har med fördel erfarenhet av controllerarbete och goda kunskaper i redovisning. Goda kunskaper i Excel är ett krav. Erfarenhet som ekonom inom offentlig verksamhet, gärna inom vård- och omsorgssektorn är meriterande liksom kunskaper i Visma Public med delsystemen RoR, IoF samt BoP. B-körkort är meriterande.
För att lyckas i rollen är det viktigt att du har analytisk förmåga och strategiskt tänkande. Du är resultat- och lösningsorienterad och har en god förmåga att strukturera ditt arbete. Du tar initiativ och driver ditt arbete framåt, samtidigt som du är noggrann. Du måste kunna kommunicera på ett tydligt sätt i både tal och skrift på svenska, men du behöver även vara pedagogisk för att kunna förklara metoder, resultat och komplexa sammanhang även för de som inte är ekonomer. Du samarbetar bra med såväl kollegor som de personer du stöttar i det ekonomiska arbetet.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Anställningsvillkor
Tjänsten är heltid, tillsvidare.
Tillträde enligt överenskommelse.
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Provanställning kan komma att tillämpas.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 2021-11-21.
Ansökan sker via www.sala.se/ledigajobb. Vi tar inte emot ansökningar via e-post eller brev.
Upplysningar
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta:
Ekonomichef, Inger Lindström 0224-747203
Fackliga kontaktpersoner:
Akavia, Daniel Ahlin, tfn. 0224-747207
Vision, Susanne Johansson, tfn. 0224-747212
Välkommen med din ansökan!
Sala kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning och ålder.
Vi undanber oss vänligen men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.