Verksamhetscontroller till Social- och omsorgskontoret Upplands Väsby

Verksamhetscontroller till Social- och omsorgskontoret Upplands Väsby

Arbetsbeskrivning

Avdelningen för verksamhetsstöd och utveckling söker en vass verksamhetscontroller som vill vara med och bidra till god kvalitet och ekonomi i balans inom äldre- och funktionshinderomsorgen.

Det här är en tjänst för dig som vill vara med och utveckla och ständigt förbättra våra verksamheter utifrån planering och uppföljning av mål och väl underbyggda analyser.

Vi erbjuder dig
Ett stimulerande och självständigt arbete med möjlighet att påverka och utveckla. Du kommer att bli en del av en positiv arbetsgrupp med engagerade kollegor som tillsammans månar om ett gott arbetsklimat som bygger på kunskap, samarbete och gemenskap.

Om oss
Avdelningen för verksamhetsstöd och utveckling tillhör kommunens social- och omsorgskontor som ansvarar för kommunens äldreomsorg, funktionshinderomsorg och individ- och familjeomsorg. Avdelningens vision är att tillsammans med kontorets verksamheter målinriktat driva utveckling framåt och sammanhållet för att kunna möta framtidens behov av vård och omsorg, de politiska målen, lagstiftningens krav och Väsbybornas förväntningar.

Om tjänsten
Rollen som verksamhetscontroller innebär att vara ett stöd och en resurs för verksamhetschefer inom Väsby Stöd och Omsorg, vår kommunala utförare inom äldreomsorg och funktionshinderomsorg, i arbetet med att planera, analysera, förbättra och följa upp verksamhetens mål ur både ett operativt, strategiskt och ekonomiskt perspektiv.

I rollen ansvarar du för att samordna och sammanställa verksamhetens förutsättningar till flerårsplan, verksamhetsplan, verksamhetsberättelse, delårsrapporter och internkontroller som ska redovisas och rapporteras till nämnd.

Du kommer att ha många kontaktytor och samarbeta med kollegor med olika kompetenser och ansvarsområden. Du har ett tätt samarbete med chefer inom våra verksamheter samt med ekonomicontroller för området. Arbetsuppgifterna består bland annat av:

- Medverka i verksamhetsplanering och uppföljning enligt kommunens årshjul och styrmodell
- Internkontroll och revision kopplat till styrnings- och ledningsprocesser
- Internkontroll kopplad till ekonomi
- Arbeta med handlingsplan för ekonomi i balans
- Bereda ärenden och ta fram beslutsunderlag
- Ärendehandläggning gentemot nämnd
- Utredningar, remisshantering, rapportering och redovisning mot verksamhet och nämnd
- Omvärldsbevakning inom området gällande lagstiftning, med mera.
- Identifiera utvecklingsmöjligheter och ta fram väl underbyggda beslutsunderlag för det operativa arbetet som verksamheternas chefer ska bedriva
- Andra väsentliga styrnings- och ledningsprocesser utifrån uppdrag och verksamheternas behov

Är du den vi söker?
Vi söker dig som har:

- Högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer relevant
- Aktuell och flerårig erfarenhet av roll som verksamhetscontroller, verksamhetsutvecklare, metodutvecklare eller liknande
- Aktuell erfarenhet av att självständigt driva komplexa utvecklings- och förbättringsarbeten
- Mycket god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig obehindrat och pedagogiskt på svenska i både tal och skrift

Det är meriterande om du har:

- Utbildning i processledning, processutveckling eller analys
- Erfarenhet av arbete med ekonomisk planering och redovisning
- Kunskaper och erfarenheter av arbete med ledningssystem, gärna i Stratsys
- Erfarenhet av förändringsledning
- Erfarenhet av arbete inom äldreomsorg och funktionshinderomsorg

Som person är du strukturerad genom att du bland annat arbetar enligt en tydlig process, organiserar och planerar ditt arbete väl, slutför det som påbörjats och håller deadlines. Vidare är det viktigt att du är samarbetsorienterad då du kommer att ha många kontaktytor och arbeta tätt tillsammans med chefer och ekonomicontroller. Vi tror dessutom på att du behöver vara analytisk för att passa i rollen, det genom att du löser problem utan att missa de långsiktiga strategierna, ser logik och samband i komplex information. 

Vi på social- och omsorgskontoret arbetar med allt från adoptionsfrågor till vård i livets slutskede. Vår verksamhet och organisationskultur präglas av vår värdegrund gällande delaktighet, kompetens, tillit och respekt. Det är grunden i vårt arbete och ett förhållningsätt mot varandra och de vi är till för.

Ansökan

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Upplands Väsby kommun är ett finskt förvaltningsområde, informera därför gärna om du är finskspråkig.


Hos oss får du såväl trygga anställningsvillkor som flera olika personalförmåner, som bland annat friskvårdsbidrag och förmånliga erbjudanden via vår förmånsportal. Mer information finner du på https://www.upplandsvasby.se/jobb-och-foretagande/jobb-och-praktik/kommunen-som-arbetsgivare.html


Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Upplands Väsby
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 september 2024
  • Ansök senast: 3 november 2024

Besöksadress

Instrumentvägen 4
Upplands Väsby

Postadress

Box 137
UPPLANDS VÄSBY, 19422

Liknande jobb


14 november 2024

Business Controller till Recipharm i Uppsala

Business Controller till Recipharm i Uppsala

14 november 2024

14 november 2024

Senior Business Controller till växande team

Senior Business Controller till växande team

14 november 2024