Verksamhetscontroller till socialförvaltningen Nordost

Verksamhetscontroller till socialförvaltningen Nordost

Arbetsbeskrivning

Socialförvaltningen Nordost arbetar för att ge invånare i nordöstra Göteborg en likvärdig och effektiv välfärd med möjlighet att leva trygga och självständiga liv. Förvaltningen ger stöd till individer och familjer enligt Socialtjänstlagen. Vi erbjuder också aktiviteter och mötesplatser som kan ge barn och ungdomar en meningsfull fritid. Dessutom arbetar förvaltningen aktivt med krisstöd, trygghetsfrågor, föreningsliv, folkhälsa samt kontakter med invånare och civilsamhälle.
Välkommen till en helt ny förvaltning i ett dynamiskt stadsområde - här jobbar vi för gemenskap och öppenhet med fokus på dem vi är till för!

ARBETSUPPGIFTER
Vill du bidra med dina kunskaper inom socialt arbete för att utveckla våra verksamheter? Är du analytiskt lagd och tycker det är roligt med statistik, processutveckling, ekonomi- och organisationsfrågor? Socialförvaltning Nordost söker nu en vikarierande verksamhetscontroller under en period av föräldraledighet.

Som verksamhetscontroller ingår du i en grupp av såväl verksamhetscontrollers som verksamhetsutvecklare och leds av gemensam chef. Tillsammans stödjer vi förändringsarbetet i förvaltningen och säkerställer god kvalitet genom processerna.

Socialförvaltning Nordost består av avdelningarna
- Vuxna och försörjningsstöd
- Barn och unga
- Familjemottagning och resurser barn och vuxna
- Stadsområde, välfärd och fritid

Du kommer arbeta självständigt på uppdrag av avdelningschef för Stadsområde, välfärd och fritid och i nära samarbete med övriga avdelningschefer samt andra stödfunktioner inom förvaltningen. Uppdraget som verksamhetscontroller är på övergripande nivå och du kommer att stödja samtliga avdelningar i olika planering- och uppföljningsprocesser, uppdrag och beslutsunderlag. Du kommer att delta i samverkansarbete med övriga förvaltningar, leda gemensamma samverkansprocesser och ta fram gemensamma beslutsunderlag.

Tillsammans med verksamhetsutvecklare och ekonomer stödjer du förvaltningens inriktning för verksamhetsstyrning. Detta sker huvudsakligen med hjälp av ekonomiska mått, analys av nyckeltal samt organisations- och logistikfrågor. I dina arbetsuppgifter ingår att ta fram statistik och andra underlag samt medverka i analys och presentation av dessa. Du är en resurs i arbetet med att utveckla det systematiska kvalitetsarbetet och kommer att bland annat att arbeta med internkontroll och annan uppföljning. Rollen innefattar även en samordnande roll gentemot stadens enhet för återsökning av statliga medel till Migrationsverket, utredning av personuppgiftsincidenter enligt dataskyddsförordningen samt rapportering av ej verkställda beslut till inspektionen för vård och omsorg.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en högskoleexamen inom offentlig förvaltning, socialt arbete eller annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer relevant. Vi ser att du tidigare har arbetat med processutveckling, ekonomi- och organisationsfrågor. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom myndighetsutövande socialtjänst samt erfarenhet av arbete med systematiskt förbättringsarbete inom kommunal verksamhet. Även erfarenhet av förändringsarbete och/eller uppföljning är meriterande.

Du förstår hur en politiskt styrd organisation fungerar och utvecklas. Du har en god analytisk förmåga och kan se helhet. Du kan planera, driva och fullfölja processer och förändringsarbete. Vidare har du förmågan att kommunicera pedagogiskt och tydligt både i tal och skrift och kan skapa goda relationer. Du samarbetar öppet och är prestigelös i ditt förhållningssätt. För att framgångsrikt kunna driva ett systematiskt kvalitets- och processarbete är det av största vikt att du har förmågan att bygga förtroende och tillit inom verksamheten. Du arbetar mål- och resultatinriktat.

Du har mycket goda IT kunskaper inom verksamhetssystemet Treserva, rapporteringssystemet Stratsys samt Officepaketet, i synnerhet Excel.

Arbetet med urval görs löpande under processen och intervjuer kan komma att påbörjas inom ansökningsperioden. Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vi arbetar utifrån en kompetensbaserad rekryteringsprocess för att säkerställa en säkerställa en rättvis, likvärdig och jämlik rekryteringsprocess. Rekryteringen kommer att omfatta intervju, referenstagning och ett skriftligt uppdrag som du kommer att få presentera vid intervjutillfället.

I socialförvaltning Nordost vill vi att medarbetarna ska vara delaktiga i att skapa arbetsplatser som genomsyras av respekt, jämställdhet, medinflytande och arbetsglädje. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt motverka diskriminering. Arbetsmiljön i vår förvaltning ska vara god och hälsofrämjande. I socialförvaltningen Nordost arbetar vi därför för ett "Hållbart arbetsliv". Med detta menar vi att du skall kunna kombinera ett spännande och givande yrkesliv med ett hållbart och rikt liv utanför arbetet. Som en av Sveriges största arbetsgivare erbjuder Göteborgs Stad en trygg anställning med goda anställningsvillkor.

Vi månar om att ge våra chefer och medarbetare en god introduktion samt kompetensutvecklingsprogram. Vi tillämpar flexibel arbetstid samt heltid med möjlighet till deltid. Vi skapar löpande möjligheter för dig att ha en aktiv fritid, bland annat genom ett gediget friskvårdsprogram och förmånliga rabatter på årskort hos flera träningscenter, en cykelförmån och friskvårdsbidrag.

Då Göteborgs Stad har upphandlade avtal med rekryterings- och annonseringskanaler undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


Erfaren controller till kommunal kund!

Erfaren controller till kommunal kund!

4 november 2024

Controller för anställning hos kund

Controller för anställning hos kund

4 november 2024

Projektcontroller sökes!

Projektcontroller sökes!

4 november 2024