OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
verksamhetsledning
Vi söker dig som vill arbeta som verksamhetscontroller vid Arbetsmarknads- och socialförvaltningen.
Dina arbetsuppgifter
Som verksamhetscontroller håller du samman våra verksamhetsmässiga och ekonomiska processer som verksamhetsplanering och verksamhetsuppföljning. Du genomför analyser- och slutsatser till beslutsunderlag för att sedan presentera bland annat till ledningsgrupp och den politiska nämnden.
Du genomför olika utredningar av ekonomisk- och verksamhetsmässig karaktär och kan föreslå lösningar och komma med idéer för god ekonomisk hushållning och/eller kvalitetshöjande åtgärder.
I tjänsten ingår även att bistå chefer i framställanden av tjänsteutlåtanden/yttranden.
Vissa administrativa arbetsuppgifter ingår också. Du samarbetar nära våra verksamhetschefer och stöttar dessa i sin interna verksamhetsplanering och uppföljning.
Du är underställd biträdande förvaltningschef och ingår i ledningsgruppen som består av HR konsult, verksamhetsekonom, kvalitetsutvecklare, verksamhetschefer, biträdande förvaltningschef och förvaltningschef.
Vi erbjuder dig ett spännande uppdrag som verksamhetscontroller där du företräder Söderhamns kommun som arbetsgivare.
Din profil
Du har högskoleutbildning, gärna med inriktning mot ekonomi, juridik eller liknande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Alternativt har du annan arbetslivserfarenhet från verksamhet som arbetsgivaren bedömer som motsvarande.
Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet från kommunal- eller offentlig verksamhet.
Det är en fördel om du har erfarenhet från styrning inom offentlig verksamhet, samt om du har goda kunskaper inom de lagar och regelverk som styr en kommuns verksamhetsutövning.
Det är även en fördel om du har arbetat i beslutsstödsystemet Hypergene och har goda IT-kunskaper, gärna Office 365 och har särskilt goda kunskaper i Excel.
Du ska ha goda kunskaper i det svenska språket då en del av arbetet innebär att skriva fram olika tjänsteutlåtanden.
Som person är du självgående och tar ansvar och planerar ditt arbete på ett strukturerat sätt. Du strävar efter hög kvalitet i ditt arbete och tar initiativ till förbättringar och förenklingar. Du är tydligt serviceinriktad och är lugn, uppmärksam, tillmötesgående och har hög grad av integritet. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och arbetar bra med andra människor.
Du tänker strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor samt ser på sakers långsiktiga betydelse och vidare konsekvenser och anpassar dina handlingar till detta.
Du har en problemlösande analysförmåga och arbetar bra med komplexa frågor. Du har förmågan att analysera och bryta ner problem i sina beståndsdelar och lösa komplicerade problem.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen arbetar för att skapa ett jämlikare Söderhamn. Vi är ca 350 medarbetare som samarbetar med kommunens verksamheter och externa aktörer lokalt, regionalt och nationellt för att erbjuda effektivare service och tjänster för våra medborgare. Våra olika verksamheter är riktade till arbetslösa, barn och unga, funktionsnedsatta, ensamkommande flyktingbarn och vuxna med beroendeproblematik eller sociala problem. Vi utvecklar och driver vår verksamhet tillsammans. Välkommen med din kunskap!