OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 388 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,9 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1600 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.
Vi gör pensioner enklare!
På avdelningen för myndighetsstyrning och stöd har vi samlat majoriteten av alla möjliggörande funktioner för myndigheten för att möta verksamhetens behov och fördela våra gemensamma resurser på bästa sätt. Det gör att avdelningens portfölj är bred här hittar du styrning, uppföljning, ekonomi, HR, koordinering av internationella frågor och externa samarbetspartnerns, säkerhet inklusive informationssäkerhet, hantering och diarieföring av allmänna handlingar och dokumenthantering, inköp, lokalförsörjning samt hållbarhet. Här finns även myndighetens riskfunktion, kvalitetsfunktion samt dataskyddsfunktion. Till detta har avdelningen i uppdrag att stödja Pensionsmyndighetens ledning.
Kansliet som utgör en av sex enheter inom avdelningen har en mycket central roll i ett antal strategiska myndighets- och avdelningsövergripande områden. Som verksamhetscontroller på kansliet kommer du att ha egna ansvarsområden som kan komma att variera över tid beroende på verksamhetens behov, men även ditt egna intresse och bakgrund. På kansliet är vi idag fem kollegor som gemensamt tar ansvar för helheten och prestigelöst hjälps åt när det behövs. Tillsammans utvecklar vi löpande arbetsformerna för och med dem vi är till för i syfte att bli så effektiva, bra och smidiga som möjligt. Det betyder att du kommer att bidra till stor verksamhetsnytta och göra skillnad på riktigt!
Din närmaste chef blir chefen för kansliet som tillika är biträdande avdelningschef och del av avdelningens ledningsgrupp. I vissa frågor kommer du även att arbete direkt med avdelningschefen och myndighetsledningen.
Du kommer att ha eget huvudansvar för ett antal strategiskt viktiga områden. Exakt vilka anpassas efter nu pågående uppdrag, verksamhetens behov och din egen bakgrund och intresse, vilket diskuteras vid intervju.
Områden som kansliet har övergripande ansvar för är till exempel samordning och administration av styrelse, myndighetsledningen och avdelningsledningen samt departementskontakter. Kansliet ansvarar även för överenskommelser och samverkan med andra myndigheter, samordning och hantering av externa och interna remisser, olika former av större och mindre uppdrag, utredningar och projekt. Vidare koordinerar kansliet myndighetens internationella samarbete, samt ansvarar för det avdelningsinterna administrativa ledningsstödet och samordningen av de avdelningsinterna dataskyddsarbetet.
I samtliga områden kommer du att involveras i olika grad då vi gemensamt ansvarar för helheten och jobbar tillsammans för att lösa våra uppdrag.
Utbildning och erfarenhet:
Vi söker dig med akademisk examen på minst kandidatnivå samt minst tre års erfarenhet av liknande roll. Du har intresse och förståelse för vår verksamhet och viktiga samhällsuppdrag samt ser hur du kan bidra till att vi utvecklas tillsammans. Erfarenhet från statlig verksamhet och kvalificerad handläggning är meriterande.
Egenskaper:
Som person är du strukturerad, analytisk, utvecklingsinriktad, lyhörd och bra på att bygga relationer. Du är nyfiken och ser helheten i strategiska frågor samt har förmågan att omsätta mål till leverans, resultat och verksamhetsnytta på kort och lång sikt. Då arbetet innebär breda kontaktytor såväl inom myndigheten som med externa samarbetspartners är en kommunikativ, pedagogisk och social förmåga en viktig förutsättning. Du är trygg i din roll, självständig och har god samarbetsförmåga. Till detta har du mycket god förmåga och intresse av att uttrycka dig i tal och skrift.
I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för befattningen.
Övrigt:
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med provanställning om 6 månader med placeringsort är Stockholm. Tillträde enligt överenskommelse.
Vi erbjuder möjlighet till hybridarbete, dvs att arbeta både på kontoret och på distans. Arbetspsykologiska tester kommer att vara en del i urvalsprocessen.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
För mer information:
För mer information kontakta:
Biträdande avdelningschefen och chefen för kanslifunktionen Henrik Engström 010-454 22 70 eller avdelningschef Kajsa Möller 010-454 31 37.
Fackliga representanter:
Anna Karin Åhrman Cortelius, SACO, 010-454 39 14
Helena Blomkvist, ST, 010-454 28 53
Välkommen med din ansökan senast 24 juli 2022.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande