Verksamhetsexpert till HR-avdelningens kansli

Verksamhetsexpert till HR-avdelningens kansli

Arbetsbeskrivning

På Migrationsverket är vi cirka 5 800 personer som arbetar med en av vår tids stora samhällsfrågor och med uppgif­ter som rör människors liv och framtid. Vårt jobb är viktigt på riktigt!




Vi söker verksamhetsexpert till HR-avdelningens kansli.

Hos oss får du arbeta med aktuella samhällsfrågor som påverkas av vad som händer i vår omvärld. Frågor som berör och engagerar. Vi erbjuder en dynamisk miljö som präglas av mötet med människor och ett kontinuerligt lärande.

HR-avdelningens kansli utgör ett stöd till HR-Direktören och avdelningens ledning. Kansliet arbetar bland annat med att bistå HR-direktören i att planera, leda och följa upp verksamheten inom avdelningen samt samordna avdelningens verksamhetsplanering (verksamhetsstrategi, verksamhetsplan och kompetensplan). Vidare ansvarar kansliet för avdelningens riskarbete enligt ISK och risk- och sårbarhetsanalys, samordna budgetunderlag och underlag till tertial- och årsredovisning.  Kansliet tar även fram beslutsunderlag, gör utredningar, samordnar rapportering och skriver remissvar till huvudkontoret och verksgemensamma avdelningar.

HR-kansli är ingången för externa och interna frågor, har ett samordnande ansvar för samverkan med andra delar av myndighetens verksamhet samt med andra myndigheter och externa aktörer.

 

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som verksamhetsexpert kommer du att arbeta med att utföra planerings-, samordnings-, analys- och prognosarbete. Primärt kommer ditt arbetsområde fokusera på att stärka arbetet med den strategiska kompetensförsörjningen såväl inom avdelningen som på myndigheten. Du arbetar i nära samarbete med avdelningens chefer och experter inom alla delar av kompetensförsörjningsprocessen och arbetar med samordningen av HR-avdelningens stöd och leverans. Du arbetar med att sammanställa verksamhetens behov och förmedla riktning från styrande dokument.

Du kommer även att arbeta med uppföljning och utifrån statistik, utredningar och rapporter analysera resultat och utveckling i verksamheten. I rollen som verksamhetsexpert ingår även att upprätta handlingsplaner, skriva yttranden och remissvar, samt bereda ärenden inför beslut. Du samarbetar, besvarar frågor och ger service och underlag till interna och externa aktörer utifrån ett helhetsperspektiv för myndigheten.

 

Personliga kompetenser
Du är en god representant för Migrationsverket och avdelningen. Du har ett respektfullt och prestigelöst förhållningssätt och bemötande såväl internt som externt. Du tänker strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Vidare är du noggrann och väl medveten om mål och kvalitet och lägger stor vikt vid att du lever upp till dessa krav. Du har en analytisk förmåga och kan på eget initiativ identifiera frågor som behöver utredas vidare. Du deltar aktivt i vårt förbättringsarbete och visar engagemang och flexibilitet för vårt uppdrag och dina arbetsuppgifter. Du arbetar bra med andra och kan relatera till andra på ett smidigt och lyhört sätt.

 

Krav

- Akademisk utbildning med juridisk-, samhällsvetenskaplig- eller beteendevetenskaplig inriktning eller annan utbildning i kombination med för rollen relevant erfarenhet.
- Erfarenhet av arbete med analys, förändringsarbete och uppföljningsarbete
- God kommunikativ förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska.
- Erfarenhet av arbete med strategisk kompetensförsörjning

 

Meriter

- Erfarenhet av samordning och implementering av arbetssätt och metoder.
- Erfarenhet från stab- eller kansliverksamhet.
- Erfarenhet och kunskap om Migrationsverkets uppdrag och verksamhet.
- Erfarenhet av arbete inom HR

 

Upplysningar:
Anställningsform: Tillsvidare med provanställning
Anställningens omfattning: Heltid.
Arbetstider: Kontorsarbetstider alt. förtroendearbetstid enl. ök.
Placering: Norrköping, Göteborg eller Sundbyberg
Löneform: vi tillämpar individuell lönesättning.
Tillträde: Enligt överenskommelse

 

Vill du veta mer?
Vill du veta mer om den aktuella rollen och enheten kan du vända dig till kanslichef  Hans Fagerlin tel 010-4855484

_________________________________________________________________________________________________________


Om rekryteringsprocessen
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär.


Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet.


Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html


Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Migrationsverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 31 mars 2023
  • Ansök senast: 9 april 2023

Liknande jobb


Verksamhetskoordinator

Verksamhetskoordinator

3 oktober 2024

2 oktober 2024

Projektkoordinator

24 september 2024