OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker en driven verksamhetsprojektledare med erfarenhet av att inventera verksamhetsbehov och kravställa komplexa digitala systemstöd. Hos oss får du en viktig roll för att driva digitalisering och verksamhetsutveckling som påverkar medarbetare över hela landet.
Beskrivning av arbetsplatsen
Informationsförvaltningsenheten är en nationell enhet inom Polismyndighetens rättsavdelning som arbetar med att styra, utveckla och förvalta polisens informationsförvaltnings¬tjänster. Enheten har processansvar bland annat för diarieföring, fysisk post, dokumenthantering, arkivering och utlämnande av allmän handling. Enheten har även informationsägarskap för några av polisens centrala system.
Gruppen information och e-förvaltning ingår i enheten och driver verksamhetsutveckling med inriktning på exempelvis digitala tjänster, effektiviserade processer och förändrade arbetssätt. Våra uppdrag riktar sig mot såväl interna som externa användare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som vill vara med och driva digitalisering inom polisen, exempelvis nyutveckling av systemstöd för polisens omfattande allmänna ärendehantering. Verksamheten innefattar ca en halv miljon ärenden, som handläggs av flera tusen medarbetare över hela landet. Allmänna ärenden inbegriper olika processer och ärendetyper, exempelvis tillstånds- och vapenlicensärenden, utlämnande av allmän handling och interna beslutsärenden.
I rollen som projektledare ansvarar du för att självständigt planera och driva verksamhetsutvecklingsuppdrag som omfattar alla delar av processen, från förstudie/verksamhetsanalys och kravställning, via inventering av behov för att säkra utbildning och stöd till mottagande användare, till införande och förändringsledning i berörda verksamheter. Du agerar operativ ledare för de resurser som ingår i projektets grupperingar, samtidigt som du själv är delaktig i arbetet och leder nyckelaktiviteter som säkrar framgång i uppdraget.
Du ingår i en grupp som består kunniga och engagerade verksamhetsutvecklare, processledare och projektledare. Tillsammans driver vi en stor mängd olika uppdrag inom effektivisering, digitalisering och förändringsledning. En viktig del av vårt gemensamma arbete handlar om metodutveckling, kompetensdelning och samverkan med kollegor i andra verksamheter.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Relevant eftergymnasial utbildning
• Minst 3 års aktuell erfarenhet av att självständigt leda omfattande utvecklingsprojekt inom digitalisering och systemutveckling, ur ett verksamhetsperspektiv och med ansvar för såväl kravställning som införande. Exempel på relevant erfarenhet kan vara en roll som projektledare för att utifrån verksamhetens behov kravställa och införa nya systemstöd inom exempelvis handläggning eller dokumenthantering
• Erfarenhet av att arbeta längs hela utvecklingskedjan, från idé/förstudie till implementering
• Erfarenhet av att framgångsrikt förändringsleda stora medarbetargrupper i en komplex och geografiskt spridd organisation, exempelvis vid omfattande förändringar av arbetssätt.
MERITERANDE
• Certifiering eller annan utbildning inom projektledning
• Erfarenhet av att arbeta i en myndighet, gärna i en liknande roll.
PERSONLIGA EGENSKAPER
För att lyckas i rollen behöver du:
• Vara självgående och initiativrik, och självständigt kunna driva dina uppdrag i mål, med rätt kvalitet och leveranssäkerhet
• Ha ett strukturerat arbetssätt med förmåga att prioritera och omfallsplanera vid behov
• Vara en relationsskapande, kommunikativ och lyhörd ledare
• Vara prestigelös och ha förmåga att växla mellan operativa, taktiska och strategiska arbetsuppgifter.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Placeringsort: Stockholm
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 2a september 2021. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.
Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle
Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827
Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78