OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen i Dalarnas län är en statlig myndighet som finns nära människorna i vårt län. Vi är en viktig länk mellan länet och regeringen, riksdagen och andra myndigheter. Vår uppgift är att säkerställa att nationella mål och uppdrag genomförs regionalt och med hänsyn till förutsättningarna i just vårt län. Vårt arbete bygger på en samsyn kring mål och prioriteringar och utgår från de fyra ledorden rättssäkerhet, kunskap, samarbete och bra bemötande.
Du kommer att vara placerad vid enheten för ekonomi, personal och kommunikation som finns under avdelningen för verksamhetsstöd och samhällsskydd.
Enheten arbetar i huvudsak med stöd till chefer och medarbetare. Arbetet görs i samverkan med länsledning och myndighetens samtliga enheter samt med övriga länsstyrelser. Enheten har en central roll i att samordna kommunikationsinsatser och kontroll av tillgänglighet på webbsidor och i digitalisering av dokument.
Arbetsuppgifter
Som verksamhetsgemensam webbredaktör för vår externa webbplats har du ett stort ansvar för Länsstyrelsens externa webbplats och vårt intranät. Du jobbar både strategiskt och operativt. Tillsammans med innehållsansvariga på avdelningar och enheter utvecklar du innehållet på vår webbplats och intranätet så att det ständigt är aktuellt, användarvänligt och tillgängligt. Du kommer delta i att planera, producera och publicera Länsstyrelsens redaktionella innehåll från våra olika verksamhetsområden. Till din hjälp har du bland annat kommunikatörskollegor på Länsstyrelsen i Dalarnas län och den nationella webbförvaltningen som arbetar för samtliga 21 länsstyrelser.
Du kommer ingå i en grupp kommunikatörer som alla jobbar direkt mot enheter och avdelningar med olika former av kommunikationsrådgivning och operativt stöd. Har du därför en bred
erfarenhet även av annat kommunikationsarbete än webbrelaterat sådant är detta ett plus.
Kvalifikationer
Krav är att du
- Har kommunikationsutbildning från universitet/högskola eller annan erfarenhet som vi bedömer vara motsvarande.
- Har minst ett års erfarenhet av kommunikations- och webbarbete i en organisation eller företag.
- Erfarenhet av att jobba med webbpubliceringsverktyg från de senaste fem åren.
- Erfarenhet av att arbeta med innehåll till webben och kunskap att avgöra hur innehållet bör framställas för att passa målgruppen
- Har kunskaper för att kunna avgöra om innehållet som ska publiceras är tillgängligt och användarvänligt.
- Har mycket goda kunskaper om de lagkrav som webben omfattas av och vad som krävs för att uppfylla dessa, exempelvis lagen om tillgänglighet till digital offentlig service och GDPR.
- Har mycket goda kunskaper i svenska språket och är en god skribent.
- Tjänsten är säkerhetsklassad och kräver att du klarar statens säkerhetsprövning.
Mycket meriterande är att du
- Har erfarenhet från webb- och kommunikationsarbete på en myndighet.
- Har arbetat med tillgänglighetsanpassning av kommunikationsmaterial.
- Har arbetat med inkluderande kommunikation.
- Har arbetat med klarspråksanpassning.
Personliga egenskaper
Du är strukturerad, kreativ och effektiv. Du är nyfiken på människor och trivs med att arbeta i en servicefunktion som innebär många interna och externa kontakter. Du är noga med detaljer samtidigt som du har ett utvecklat helhetstänk.
Du är en utåtriktad, engagerad och positiv medarbetare som vill bidra med egna idéer och du är drivande och tar ansvar för ditt arbete.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och referenser.
Villkor
Tjänsten avser en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.