Verksamhetsledare till Stöd- och försörjningsenheten

Verksamhetsledare till Stöd- och försörjningsenheten

Arbetsbeskrivning

Vill du jobba på en plats med optimism och framåtanda? Där saker och ting händer och där du som medarbetare kan trivas och utvecklas? Då är Falkenbergs kommun något för dig.

Falkenberg är en stad på attraktiva västkusten som befinner sig i ständig utveckling. Vi bygger nya bostadsområden, utvecklar våra verksamheter och fler och fler väljer att flytta hit. Det finns också goda möjligheter att pendla till Falkenberg.

Att vara anställd hos oss innebär många möjligheter med chans att kunna växa och utvecklas oberoende av yrkesval. Vi vill skapa en hållbar framtid för vår miljö, våra medarbetare, för våra barn, ungdomar och gamla.

Vi tycker att Falkenbergs kommun som arbetsplats blir bättre av mångfald och söker därför människor med olika bakgrund och erfarenhet.

Stöd och försörjningsenheten i Falkenbergs kommun är en del av socialförvaltningens myndighetsavdelning. Enheten ansvarar för arbete med ekonomiskt bistånd, våld i nära relationer akut fas samt bostadslöshet. På enheten arbetar idag 24 personer. Med anledning av föräldraledighet söker vi nu två verksamhetsledare, en för tillsvidaretjänst samt en för vikariat.

Vill du vara med och utveckla vår verksamhet?

ARBETSUPPGIFTER
Arbetet som verksamhetsledare innebär att ansvara för den dagliga arbetsledningen på enheten. Det innefattar metod och beslutstöd, ärendefördelning, vardaglig struktur och beslut enligt given delegation. I uppdraget ingår också att säkerställa goda rutiner och rättsäkerhet samt att tillsammans med enhetschef och medarbetare arbeta med metodutveckling med ett extra ansvar för omvärldsanalys. Samarbetet med enhetschef är tätt.

Uppdraget förutsätter samverkan både internt inom förvaltningen och externt, med bland annat arbetsförmedling, försäkringskassa och kommunens arbetsmarknadsenhet. Verksamhetsledaren är enhetens företrädare på socialförvaltningens sociala utskott.

För att trivas hos oss ska du tycka om att möta olika typer av människor och livssituationer. Du ska vara intresserad av förändringsarbete inriktat på människors grundläggande vardag i kombination med myndighetsutövning. Enheten arbetar målmedvetet med att säkerställa en såväl professionell och rättssäker myndighetsutövning som att utveckla kvalitativa metoder för förändringsarbete vilket gör att du som verksamhetsledare ska vara intresserad av rutin- och utvecklingsarbete.

KVALIFIKATIONER
Socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser det som önskvärt med flerårig erfarenhet av utredningsarbete inom socialtjänsten. Goda kunskaper om gällande lagstiftning och myndighetsutövning. Erfarenhet av arbete med försörjningsstöd krävs.
Du har förmåga att skapa ett positivt och utvecklande arbetsklimat, tycker om att arbeta i team och har vana att arbeta processinriktat.

Vid rekryteringen läggs stor vikt vid sökandens personliga lämplighet. Detta då tjänsten både handlar om myndighetsutövning gentemot enskilda och att ha en arbetsledarroll i arbetsgruppen. B-körkort krävs.

ÖVRIGT
Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk av redan befintlig personal.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ulla-Britt Strömsjö, Enhetschef
0346-88 61 72
Mats Petersson, Enhetschef
0346-88 52 65
Enhetschef Agneta Berge
0346-88 52 65

Sammanfattning

Besöksadress

Nygatan 34 FALKENBERG
None

Postadress

Nygatan 34
FALKENBERG, 31180

Liknande jobb


Jourhems- och placeringshandläggare till Hägersten-Älvsjö Sdf

Jourhems- och placeringshandläggare till Hägersten-Älvsjö Sdf

28 november 2024

28 november 2024

Socialsekreterare till Myndighet SoL (Vikariat)

Socialsekreterare till Myndighet SoL (Vikariat)

28 november 2024

28 november 2024