OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Här i Falkenbergs kommun kan du göra stor skillnad. Vårt jobb är att erbjuda god kommunal service i livets alla skeden. Vi är också med och utvecklar Falkenberg som plats. Vår vision är att vi växer för en hållbar framtid.
All biståndsbedömning inom socialförvaltningen i Falkenberg är samlad i en avdelning för myndighetsutövning. Avdelningen omfattar fem enheter för handläggning av ansökningar och anmälningar inom barn och familj, ekonomiskt bistånd, äldreomsorg, missbruk och beroende, socialpsykiatri och funktionsnedsättning. Inom Vuxenenheten arbetar vi med handläggning av ansökningar från enskilda medborgare som söker stöd inom områdena socialpsykiatri, missbruk och beroende samt funktionsnedsättning. Enheten arbetar målmedvetet med att säkerställa en såväl professionell och rättssäker myndighetsutövning som att utveckla kvalitativa metoder för förändringsarbete.
Nu söker vi en verksamhetsledare.
ARBETSUPPGIFTER
Som verksamhetsledare arbetar du som enhetschefens förlängda arm och du kan komma att ersätta enhetschefen vid dennes frånvaro. Verksamhetsledaren har ett omfattande och mångfasetterat uppdrag som består i att:
• Ansvara för ärendefördelning och ärendediskussioner samt vägledning till handläggare i arbetet
• Fortlöpande analysera existerande rutiner och arbetsmetoder inom enheten och tillsammans med enhetschefen genomföra förbättringar samt implementera nya metoder och rutiner
• Ansvara för enhetens statistik och tillsammans med enhetschefen genomföra egenkontroll och systematisk uppföljningsarbete
• Ta initiativ till och driva samverkan med övriga enheter inom avdelningen, inom förvaltningen och med externa aktörer
• Omvärldsbevaka och arbeta med framtidsplanering och prognoser för kommande behov
• Aktivt arbeta med dokumentation, kommunikation och bemötande
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom, alternativt har högskoleexamen inom socialt arbete som arbetsgivaren finner relevant för tjänsten. Du har också erfarenhet av myndighetsutövning. Du ska ha en förmåga att skapa ett positivt och utvecklande arbetsklimat och ha en god förmåga att kommunicera i tal och skrift. Det är viktigt att du tycker om att arbeta i team och att du har vana att arbeta processinriktat.
För att trivas hos oss ska du tycka om att möta olika typer av människor och livssituationer. Vi ser att du som söker är intresserad av rutin- och utvecklingsarbete och har ett analytiskt förhållningssätt i komplexa frågor. Du ska vara intresserad av förändringsarbete inriktat på människors grundläggande vardag i kombination med myndighetsutövning och du kommer ofta med idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor. Du har ett nytänkande som kan omsättas i praktiken och leder till resultat. Du behöver vara självständig, driva processer samt ta egna initiativ, men i nära samarbete med enhetschefen. Du visar gott omdöme när du företräder enheten. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Då intervjuer sker löpande ser vi gärna att du skickar in din annons så snart som möjligt.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Falkenbergs kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
I samband med denna rekrytering undanber vi oss kontakter från rekryteringsföretag och andra annonsörer.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Ulla-Britt Strömsjö
0346-88 61 72
Enhetschef Yvonne Utbult
Verksamhetsledare Ulla-Britt Strömsjö
0346-88 61 72
Verksamhetsledare Yasmina Petersson
0346-885750