OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Bibu – nationell scenkonstbiennal för barn och unga – söker en Verksamhetsledare och tillika VD
Biennalen Bibu är Sveriges viktigaste mötesplats med, för och om professionell scenkonst för ung publik som ligger i framkant och attraherar deltagare och besökare från hela Sverige samt från världens alla hörn. Vi söker nu dig som vill ta över som Verksamhetsledare och VD för att producera och skapa framtida biennaler.
Du erbjuds
Att vara ansvarig för planering, genomförande och uppföljning av scenkonstbiennalen Bibu. 2022 års biennal var den största scenkonstfestivalen för barn och unga i Europa.
En roll med stor frihet och stort ansvar i en kreativ och utvecklande miljö där du har en engagerad professionell styrelse till ditt förfogande.
Dina ansvarsområden
Som Verksamhetsledare har du, med uppdrag från Bibus styrelse, det övergripande ansvaret för den löpande verksamheten, biennalerna, ekonomi och personal. I rollen har du stora möjligheter att påverka den framtida utvecklingen av Bibu.
Du ansvarar för samverkan med uppdragsgivare, samarbetspartners och andra intressenter för att utveckla verksamheten. Som festivalgeneral skapar du intresse och insikt om vikten av kvalitativ och nyskapande scenkonst för barn och unga i samhället.
En viktig uppgift är att förvalta och vidareutveckla det fantastiska innehåll och utbud som biennalen 2022 erbjöd med stor internationell utblick.
Du rapporterar till styrelsens ordförande, förbereder och deltar i styrelsens möten och verkställer fattade beslut.
Som chef leder och fördelar du arbetet för projektanställda och ansvarar därmed för rekrytering, kompetensutveckling och arbetsmiljö. Antalet projektanställda personer varierar beroende på om det är festivalår eller inte.
Värt att veta
Festivalen har idag sin hemvist i Helsingborg och genomförs i samarbete med Helsingborg arena och scen, Helsingborg stadsteater, Dunkers kulturhus och Helsingborgs konserthus.
I samband med biennalens genomförande och under de intensivare planeringsperioderna är verksamheten knuten till Helsingborg, men delar av arbetet kan utföras på distans och även tjänstegraden kan varieras de åren det inte är biennal.
Din framtida organisation
Bibu AB ska främja scenkonsten för barn och unga genom att vartannat år producera och genomföra en scenkonstfestival samt bedriva därmed förenlig verksamhet. Biennalen Bibu är ett flerdagars branschmöte som blivit Sveriges viktigaste mötesplats med, för och om professionell scenkonst för ung publik. Den scenkonst som presenteras ska ligga i framkant och attrahera deltagare och besökare från hela landet, Norden och övriga världen. Fokus ligger på ett antal svenska och internationella uppsättningar. Bibu erbjuder även ett omfattande seminarieprogram som ger inblick både i aktuella frågor och aktuell forskning. På biennalen möts människor som arbetar med scenkonst för barn och unga och ges möjlighet att träffas, föra goda samtal, utbyta goda erfarenheter och blicka framåt. Det är scenkonstnärer, arrangörer, kulturvetare, producenter, lärare, tekniker med flera som träffas. Utöver branschfolk vänder sig Bibu också till allmänheten, vuxna, barn och ungdomar.
Ägare av Bibu AB är organisationerna Teatercentrum och Svenska ASSITEJ med 50% vardera. Bibu AB är medlem i Svensk Scenkonst och Scensverige.
För mer information: https://bibu.se/sv
Dina kvalifikationer
Akademisk eller annan relevant eftergymnasial utbildning
Erfarenhet av planering och produktion av större publika arrangemang i projektledande roll
Erfarenhet av arbete med ansökningar gentemot offentliga bidragsgivare, fonder och stiftelser
Erfarenhet och kunskap om digital marknadsföring och kommunikation i olika relevanta kanaler
Du är kommunikativ både när det kommer till det skriftliga (produktion av texter för ansökningar, rapporter, information och marknadsföring) och det muntliga (anpassar sig efter situation och mottagare). Din samarbetsförmåga är viktig för uppdraget både internt med projektanställda och externt med olika samarbetspartners och andra intressenter. För att lyckas och trivas i uppdraget behöver du också vara självgående och ha en stark egen motor.
Nästa steg
Tillsättningen sker i samarbete med Signpost, som är specialiserade på att rekrytera framgångsskapande chefer och ledare som gör skillnad. Här välkomnas ledare med olika bakgrund, ålder, kön och erfarenhet som bidrar med nya idéer, insikter och perspektiv. Tycker du att uppdraget låter intressant och är redo för nästa steg i karriären? Varmt välkommen med din ansökan!
Vänligen notera att alla slutkandidater kommer genomgå samma moment i rekryteringsprocessen. Inklusive kompetensbaserade intervjuer, arbetspsykologiska tester och bakgrundskontroll. Det gör att vi rättvist och sakligt kan jämföra respektive chefs kompetens i förhållande till kravprofilen.
Vill du veta mer innan du söker kan du höra av dig till rekryteringskonsult Helena Björk på 070-951 35 69 eller helena.bjork@signpost.se alternativt Fredrika Schartau på 070-510 71 30 eller fredrika.schartau@signpost.se. Vi ser fram emot att få kontakt med dig!