OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
På Konsumentverket får du möjlighet att vägleda rätt i svåra situationer och bidra till att göra skillnad för Sveriges och Europas konsumenter.
Det kan handla om att hotellvistelsen inte blev som förväntat, resan ställdes plötsligt in eller så kom aldrig den där varan som beställdes.
Om jobbet
Konsument Europa är en del av nätverket European Consumer Centres Network (ECC) som har kontor i 29 europeiska länder. Nätverket har ett nära samarbete och fungerar som medlare mellan konsumenter och näringsidkare när problem uppstår vid gränsöverskridande handel.
Som verksamhetsledare håller du ihop och koordinerar olika ansvarsuppdrag, och leder verksamhetens löpande arbete så att det uppfyller de krav som ställs från EU-kommissionen och Konsumentverket. Du har kontakt med konsumenter, företag och våra systerkontor i Europa och deltar aktivt i verksamheten då du arbetar del av din tid med rådgivning och ärendehandläggning. Du är ett naturligt bollplank för såväl dina rådgivarkollegor, enhetens kommunikatör som enhetschefen.
Exempel på arbetsuppgifter:
· Stötta enhetschefen i budgetarbete, uppföljning och rapportering till EU-kommissionen.
· Besvara konsumentfrågor och handlägga ärenden
· Representera verksamheten vid vissa studiebesök, projekt och möten i/med ECC-nätverket
· Kontakt och dialog med andra myndigheter med angränsande uppdrag
· Hålla föredrag om konsumentfrågor
Är du den vi söker?
Du har högskoleutbildning med juridisk inriktning och flera års erfarenhet av juridisk rådgivning till konsumenter. Du har erfarenhet av lednings- och samordningsuppgifter. Det är meriterande om du har god kännedom om ECC och har erfarenhet av att samordna verksamhet, evenemang och nätverksmöten inom EU.
Vi förväntar oss att du har ett engagemang, en vilja att göra nytta för konsumenterna och har en utpräglad servicekänsla. Du uppskattar en verksamhet där det är full fart och händer mycket, har lätt för att anpassa dig till olika arbetsuppgifter och har förmåga att fatta snabba beslut. Du strävar efter att hitta effektiva arbetssätt och smidiga samarbetsformer och arbetar med helhetssyn på verksamheten. Du trivs i en samordnande roll och är kreativ, drivande, strukturerad och lösningsfokuserad. Du har mycket god förmåga att kommunicera och samarbeta i såväl svensktalande som engelsktalande sammanhang.
Vår arbetsplats
Hos oss har vi tillit till varandras förmåga. Vi lär och utvecklas tillsammans i en prestigelös och omtänksam arbetsmiljö. Du får gärna testa nya vägar i ditt arbete. Våra värderingar mod, nytta och omtanke är viktiga för oss. Vi värdesätter att vi är olika, det berikar vår verksamhet.
Om du vill jobba i en myndighet där vi gemensamt tar ansvar för verksamhet, utveckling och samarbete – då kommer du att trivas hos oss!
Vi har förtroendearbetstid och beroende på verksamhetens förutsättningar har du möjlighet att arbeta delvis på distans. Du får en genomtänkt introduktion och har goda möjligheter till kompetensutveckling. Självklart erbjuder vi friskvårdstid och friskvårdsbidrag.
Om anställningen
Tillsvidareanställning som kan inledas med sex månaders provanställning. Tjänstgöringsort är Karlstad. Tillträde enligt överenskommelse. Resor i tjänsten förekommer, såväl nationellt som internationellt.
Vill du veta mer?
Läs mer om oss på Konsumentverket här. Mer information om anställningen får du av enhetschef Nadia Petersson. Fackliga representanter är Anna Gunnarsson för Saco och Maria Lindstedt för OFR. Du når samtliga genom att ringa vår växel på telefonnummer 0771-42 33 00.
Så här söker du!
Ange diarienummer ”HR 2024/7” i din ansökan. Välkommen med din ansökan senast den 26 april 2024.