OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Om jobbet
Vill du vara med och skapa värde och samhällsnytta? Vi på Transportstyrelsen driver flera spännande och samhällsviktiga förändringsprojekt. Två exempel på detta är ett förstärkt utifrån- och-in-perspektiv genom kunddrivet arbetssätt och en pågående implementering av en ny modell för vår projekt- och förvaltningsstyrning. Denna baseras på ökad agilitet och ett nära samarbete mellan verksamhet och IT. Vad vi kan erbjuda dig är ett flexibelt, självständigt och omväxlande arbete där du har stor frihet att forma din arbetsdag och utveckla din kompetens!
På Fordonsinformationsavdelningen och vår enhet ansvarar vi för utveckling och förvaltning samt kravställning av de IT-stöd som möjliggör:
• registerhållning av fordon
• intag av fordonsskatt, trängselskatt, infrastrukturavgifter och felparkeringsavgifter
• utskick till allmänhet och företag
• intag av andra avgifter inom vägtrafikområdet såsom körkorts-, tillsyns- och skyltavgifter.
I rollen som verksamhetsnära systemförvaltare är du länken mellan beställande kärnverksamhet och IT-avdelning. Vi har en prestigelös atmosfär där vi tillsammans vill skapa resultat som vi är stolta över. Du faciliterar samarbetet och stödjer vår verksamhet i frågor kopplade till systemförvaltning och systemutveckling. För att nå framgång har du intresse för, och förståelse kring, vår verksamhets behov och en förmåga att tillsammans med ditt team realisera våra behov genom IT-stöd. Du har god systemkännedom och ett högt säkerhetsmedvetande.
Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.
Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen
Du kommer att
• jobba med systemförvaltning och utveckling av systemstöd i samarbete med flera olika team
• utbilda och ge användarstöd inom ditt ansvarsområde
• ansvara för dokumentation av rutiner och arbetssätt
• vid behov delta i samverkansgrupper internt och externt
• delta i analysarbetet av hur föreslagna förändringar av IT-stödet påverkar interna och externa användare.
Du måste ha
• akademisk utbildning inom systemvetenskap eller annan kunskap som vi bedömer som likvärdig
• erfarenhet som kravställare vid utveckling och förvaltning av stora och komplexa system
• en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.
Det är meriterande om du också har
• erfarenhet av kravställning vid ny- och vidareutveckling av IT-system
• erfarenhet av ledarskap så som projektledning, utvecklingsledning, förändringsledning eller liknande
• erfarenhet av att arbeta agilt
• förståelse för- och erfarenhet av SCRUM
Vi vill att du
• är nytänkande, förändringsinriktad och mål- och lösningsfokuserad
• är lyhörd och pedagogisk, med god kommunikativ förmåga
• är drivande och har en helhetssyn
• är strukturerad och analytisk i ditt arbetssätt
• har öppet sinne, nyfikenhet och vilja att utveckla och utvecklas i takt med verksamhetens förändring.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning.
Vid frågor är du välkommen att kontakta Sektionschef Lisa Pagling Lundberg, 010-495 31 84 Lisa.PaglingLundberg@transportstyrelsen.se.
Saco, Astrid Edlund och ST, Jannike Jansson nås via vår växel 0771-503 503
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2022-8976. Vi behöver din ansökan senast den 26 oktober 2022. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 1 870.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
Kort om avdelning Fordonsinformation
Avdelning Fordonsinformation består av sex enheter: Staben, VTR, Uppbörd, Gemensamma funktioner, Utredning och Kundtjänst. Vi är cirka 440 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge, Arjeplog och Visby.
Vi arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort.