Verksamhetsnära systemförvaltare till Statens internbank

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och skapa en bra förvaltning av det nya internbankssystemet för statliga myndigheter?

Som verksamhetsnära systemförvaltare vid avdelningen Statens internbank kommer du aktivt att delta i förvaltningsarbetet och vidareutveckla affärssystemet SIBS utifrån verksamhetens önskemål. Förvaltningsorganisationen är under uppbyggnad och du kommer därför att få en central roll i arbetet med att bygga upp förvaltningen för systemet tillsammans med IT-avdelningen.

Statens internbank ansvarar för den statliga betalningsmodellen och för statens likviditetsstyrning. Modellen ligger till grund för myndigheternas betalningar som till exempel transfereringar, pensioner, studiemedel, statliga löner m.m. Statens samlade betalningar uppgår under ett år till ca 1,5 gånger svensk BNP och betalningsmodellen är en central del av den finansiella infrastrukturen.

Avdelningen tillhandahåller tjänster för utlåning och placering för statliga myndigheter och vissa statliga bolag. Aktivt samarbete sker löpande med andra myndigheter och banker. Genom utrednings- och analysarbete sker ständig utveckling av internbankens verksamhetsområde och de systemstöd som är centrala för verksamheten.

Om tjänsten

I din roll som verksamhetsnära systemförvaltare fungerar du som samordnare inom ditt område. Du är drivande i att kartlägga, beskriva och sammanställa verksamhetens behov och aktiviteter till förvaltningsplanen. Du deltar i planering- och prioriteringsarbetet samt genomför förändring och utveckling i systemet utifrån verksamhetens önskemål och förvaltningsplanen.

Som verksamhetsnära systemförvaltare kommer du att verkställa förvaltningsplanens mål inom givna ramar, på ett kostnadseffektivt sätt. Du kommer att utbilda och ge visst användarstöd inom ansvarsområdet samt ansvara för löpande dokumentation. Samverkan sker till största del internt men även externt vid behov. Du kommer också ansvara för löpande statusrapportering till systemägaren.

Du både förvaltar och utvecklar tillsammans med verksamheten och förvaltningsledaren på IT. Du kommer vid behov förväntas kliva in och bidra i verksamhetens löpande arbete, dels för att kunna avlasta men också för att lära dig hur verksamheten fungerar.

Vi söker dig som har minst 3 års erfarenhet från arbete som systemförvaltare. Du har högskoleexamen inom systemvetenskap alternativt annan bakgrund som vi bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har erfarenhet av projektledning och samordning.

Som person är du noggrann, strukturerad och engagerad. Du tar självständigt ansvar för dina arbetsuppgifter och driver processer vidare med god helhetssyn. Du är flexibel, har förmågan att se helheten i situationer och tar hänsyn till verksamheten. Du är van att hantera problem, förändringar och kan prioritera. Du har även förmåga att analysera och lösa komplexa situationer på bästa sätt. Du förstår verksamhetsprocesserna och har ett högt säkerhetsmedvetande. Du omvärldsbevakar aktivt ditt arbetsområde.

Du har lätt för att samarbeta med olika typer av människor och är uppmärksam och tillmötesgående. Du har en god kommunikativ förmåga och har din grund i konstruktiv dialog. Du kan diskutera frågeställningar med verksamheten kan vidare omformulera detta gemensamt med kravledare till konkreta krav för att i samarbete med förvaltningsledaren på IT utveckla systemet enligt verksamhetens önskemål.

Du uttrycker dig väl i tal och skrift. Vi kommer att lägga stor vikt vid lämplighet för tjänsten samt dina personliga egenskaper.

För ytterligare information är du välkommen att kontakta avdelningschef Annika Gyllström, annika.gyllstrom@riksgalden.se alternativt HR-expert Maria Härås 08-613 46 70.

Vi tillämpar normalt sex månaders provanställning. Tjänsten är säkerhetsklassad vilket kräver godkänd säkerhetsprövning.

Välkommen med din ansökan med cv, personligt brev, relevanta examensbevis och betyg senast den 14 april 2019. Arbetspsykologiska tester kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Ange referens 2019/262.

Riksgälden erbjuder dig en arbetsplats med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter. Vi spelar en viktig roll i samhällsekonomin och på den svenska finansmarknaden. Vi bidrar till att statens pengar och finansiering hanteras effektivt och att det finansiella systemet är stabilt. I uppdraget ingår att vara statens internbank, förvalta statsskulden och ge statliga garantier och lån. Riksgälden ansvarar också för statens bankkrishantering och insättningsgarantin. Vårt kontor med cirka 180 medarbetare finns i centrala Stockholm. Vår vision är att tillsammans göra Riksgälden till en förebild både i Sverige och internationellt. Våra värderingar präglas av öppenhet, trygghet och professionalitet i utförande av vårt arbete. Riksgälden strävar efter att vara en hållbar och attraktiv arbetsgivare, där mångfald, olika erfarenheter, kompetens och bakgrunder tas tillvara. Välkommen till oss.

Kontaktpersoner på detta företaget

Maria Norström, Upplåningschef
0705485299
Jörgen Eklund, Kommunikationschef
08 613 45 95
Eva Cassel, Avdelningschef
08-613 47 51

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Riksgälden
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 27 mars 2019

Besöksadress

Jakobsbergsgatan 13
None

Postadress

Jakobsbergsgatan 13
Stockholm, 10374

Liknande jobb


24 november 2024