OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Myndigheten är just nu inne i ett spännande utvecklings- och förändringsarbete. Kraven på vår förmåga att utveckla vår verksamhet för att möta förändringsbehov inom staten ökar och därför behöver också Statens servicecenter förändras. Som verksamhetsområdeschef för Myndighetsservice får du en avgörande roll i denna utvecklingsresa. Vi söker dig som vill åstadkomma förändringar som påverkar såväl medarbetare som kund- och samverkansmyndigheter.
Som chef och ledare på Statens servicecenter ser du till helheten, skapar förutsättningar och agerar medvetet i vardagen. I ditt ledarskap möjliggör du utveckling och lärande genom att ge mandat och skapa stort handlingsutrymme; du förstärker de beteenden och den kultur som behövs för att vi tillsammans ska kunna genomföra vårt uppdrag. Du förväntas agera och leda även om svaren inte är givna, vägvalen inte tydliga och arbetssätten inte självklara. Med mod och insikt utmanar du våra invanda tankesätt och arbetssätt och är själv öppen för att låta dig utmanas.
Vill du vara med och effektivisera staten?
Välkommen med din ansökan.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Du styr och leder en verksamhet med för närvarande omkring 470 medarbetare med leverans till över 160 kundmyndigheter. Verksamhetsområdet består av sju avdelningar med chefer i två led med ett gemensamt uppdrag att driva verksamheten framåt. Verksamheten växer löpande genom att flera myndigheter ansluts och antalet medarbetare ökar.
Som chef inom Statens servicecenter förväntas du utveckla verksamheten i linje med beslutad strategisk inriktning. I arbetet är samarbete och tvärfunktionella arbetsformer med andra verksamhetsområden en viktig del. Du rapporterar till generaldirektören och ingår myndighetens ledningsgrupp.
I uppdraget ingår särskilt att:
• bygga upp nödvändiga förmågor för att stödja beslutad strategisk riktning, förändrade arbetssätt och nya verksamhetskrav
• vara sammanhållande i strategiarbete och genomförande av initiativ gällande utveckling, digitalisering och automatisering av myndighetens tjänster inom lön, redovisning, e-handel och HR
• bidra i etableringen av ett förbättrat myndighetsgemensamt arbetssätt för digital verksamhets- och tjänsteutveckling i nära samarbete med övrig verksamhet och våra kundmyndigheter
• kontinuerligt utveckla och förbättra vårt nära samarbete med våra kundmyndigheter
• skapa en gemensam myndighetskultur med utgångspunkt i tillitsbaserad styrning och ledning
• utveckla samarbetsformer med övriga verksamhetsområden inom myndigheten
Kvalifikationer
• Akademisk examen som bedöms relevant för verksamhetsområdet
• Minst åtta års erfarenhet som strategisk chef inom relevant verksamhetsområde
• Minst fem års erfarenhet av att leda andra chefer inom statlig verksamhet
• Erfarenhet av arbete med att leda tjänsteproduktion och tjänsteutveckling
Vidare ska du ha följande förmågor:
• Du är en trygg ledare med förmåga att engagera, utveckla och inspirera medarbetare. Du leder med mod, tillit och tydlighet; inspirerar genom att ge ansvar, förtroende och stöd
• Du är drivande och strukturerad i ditt arbete och kan göra avvägningar och prioriteringar utifrån ett helhetsperspektiv.
• Du har god förmåga att samspela med andra och skapar ett gott samarbetsklimat genom att vara lyhörd, lösningsorienterad, prestigelös och vågar utmana invanda mönster för att fortsätta utveckla organisationen
• Du har god förmåga att identifiera, analysera och driva utvecklingsfrågor
• Du kommunicerar väl på svenska och engelska
Dessutom är det meriterande om du har:
• Erfarenhet från digitalisering i organisationer med höga formella krav på informationssäkerhet till exempel myndigheter, samhällsviktiga sektorer eller verksamhet som omfattas av säkerhetsskyddslagstiftning
• Erfarenhet av kunddialog kopplat till tjänsteleverans på strategisk nivå
• Erfarenhet av leverantörsdialog på strategisk nivå
• Erfarenhet av affärsdrivande verksamhet
• Erfarenhet av att leda i förändring
Övrigt
Anställningen är placerad i Östersund, Gävle eller Stockholm. Vi erbjuder distansarbete.
Verksamhetsområdet finns idag i Östersund, Gävle, Stockholm. Eskilstuna, Göteborg, Lund och Norrköping.
• Anställningen innebär en del resande
• Anställningen är 100% och tillsvidare
• Sex månaders provanställning kan komma att tillämpas
Statens servicecenter är en beredskapsmyndighet, därav är tjänsten som verksamhetsområdeschef placerad i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med registerkontroll genomförs enligt Säkerhetsskyddslagen innan beslut om anställning fattas. För tjänsten krävs svenskt medborgarskap och med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras samt att tjänstgöra i vår krisledningsorganisation vid en händelse.
Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast den 19 februari 2023. De första intervjuerna genomförs under V9. För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om detta inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.
Hos oss får du bidra med din kompetens i tjänster som ligger nära medborgare och myndigheter.
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges statliga servicekontor där vi vägleder besökare i frågor som rör Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till myndigheter. Vi är experter inom ekonomi, lön och HR.
Vår verksamhet finns i hela landet. Huvudkontor finns i Gävle. Vi är också en beredskapsmyndighet inom sektorn ekonomisk säkerhet. Tillsammans är vi 1 600 medarbetare
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.