OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 380 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,8 miljoner orange kuvert. Vi är cirka 1600 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.
Vi gör pensioner enklare!
HR-enheten består av en HR-chef och 18 medarbetare placerade i två grupper; verksamhetsnära partner och kompetensförsörjning. Tillsammans utgör vi ett kvalificerat ledningsstöd som ska säkra myndighetens kompetensförsörjning på kort och lång sikt och verka för att myndigheten är en attraktiv arbetsgivare.
Som HR-analytiker på Pensionsmyndigheten har du en nyckelroll som innebär många kontaktytor, både gentemot ledning och övrig verksamhet inom hela myndigheten. Du rapporterar direkt till HR-chefen och samarbetar tätt med kollegorna på HR-enheten. Rollen ställer krav på hög kommunikativ förmåga, ett konsultativt förhållningssätt och att du är bekväm med att presentera dina analyser för andra i olika forum.
Du kommer ha ett huvudansvar för produktion och analys av personalstatistik samt för väl underbyggda beslutsunderlag inom HR-området, exempelvis kompetensförsörjning, lönekartläggning, lönerevision, en friskare arbetsplats, kompetensutveckling, medarbetarundersökningar m.m. Du jobbar med myndighetens planering och uppföljning i form av månadsuppföljning, tertialrapporter och årsredovisning samt löpande uppdrag i form av olika interna rapporter och analyser.
Utbildning och erfarenhet:
Rollen som HR-analytiker kräver att du är van vid att arbeta med att hämta och analysera data från olika system, har förståelse för datakvalitet samt är väl förtrogen med hantering samt presentation av statistik, personuppgifter och dataskydd. Det är viktigt att du har avancerade kunskaper inom Excel med en vana att hantera större mängder data. Det är meriterande om du har kompetens inom andra verktyg för att hantera data och statistik, exempelvis R eller Python.
Du har en akademisk utbildning, förmodligen inom beteendevetenskap eller annan som vi bedömer relevant för uppdraget. Du har arbetslivserfarenhet inom HR-området, sannolikt med fokus på nyckeltal, statistik och analys. Det är meriterande om du har erfarenhet av statsförvaltningen.
Som person har du god förmåga att självständigt strukturera, planera, utveckla och organisera arbetet. Du har hög personlig mognad, gillar att samarbeta samt har god förmåga att växla mellan detaljer och helhet. Utifrån helheten gör du effektiva prioriteringar bland dina arbetsuppgifter för verksamhetens bästa. Du är lyhörd, prestigelös och kan etablera samt behålla goda arbetsrelationer som bygger på samverkan och förtroende. Du är pedagogisk och kommunikativt duktig, såväl muntligt som skriftligt på svenska.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga kompetenser/egenskaper och lämplighet för rollen.
Egenskaper:
Övrigt:
Anställningen är provanställning med tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är Stockholm, placering vid något av myndighetens övriga kontor kan diskuteras. Arbetspsykologiska test och arbetsprov kommer att förekomma i urvalsprocessen.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Välkommen med din ansökan senast den 3 april 2022.
För mer information:
För mer information, kontakta:
HR-chef Erik Ekblad, tel. 072-210 23 11, e-post erik.ekblad@pensionsmyndigheten.se
Fackliga representanter:
Saco: Linda Modin, tel. 072-210 29 83
ST: Ann-Christine Jonsson, tel. 010-454 28 54
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekyteringssajter och liknande.