OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 55 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan.
I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. I mötet med andra människor är våra ledord öppenhet, respekt och professionalitet. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle - för alla invånare.
Hjärtat i Bohuslän, liv, lust och läge ger livskvalitet!
Vill du vara med på vår förändringsresa och utveckla nya arbetssätt för förbättrad och sammanhållen vård- och stöd för individer med skadligt bruk av alkohol och droger samt personer med samsjuklighet? Har du en erfarenhet av arbete med vård- och stödsamordning eller case management och ser lösningar där andra ser svårigheter? Har du förmågan att agera ställföreträdande hopp när det ser hopplöst ut? Då är du den vi söker!
Vårt arbete riktar sig till individer som har behov av ett kvalificerat stöd för att skapa en mer stabil tillvaro och ökad självständighet för de vi är till för.
Du ska även utgöra ett stöd för dina kollegor i att ge dem verktyg för att arbeta på hemmaplan med individer på vårt stödboende och även vägleda kollegor inom socialpsykiatrin. Hos oss får du trygga och kunniga kollegor, regelbunden handledning och ett omväxlande arbete där du arbetar med allt från att hålla ihop arbetet i individärenden till att stötta och vägleda kollegor. Vi har ett nära samarbete med socialsekreterarna som handlägger de ärende vi arbetar med och tillsammans arbetar vi för att ge brukarna individanpassade insatser och en stabil vardag.
Vilka är verksamhetens mål?
-Att förbättra stödet kring kommuninvånare i beroende och samsjuklighet.
- Att möjliggöra för kommuninvånare ett erhålla kvalificerat och individanpassat stöd på hemmaplan.
-Att förtäta och utveckla samverkan både internt och externt kring individer med behov av stöd för sitt skadliga bruk av alkohol och/eller droger eller samsjuklighet
Vilka mål arbetar befattningsinnehavaren mot inom ramen för verksamhetens mål och vilka ansvarsområden har hon/han?
- Att främja självständighet och öka på samverkan kring personerna både internt och externt inom de arbetssätt som utgör ramen för Vård och stöd samordning
- Att fungera som koordinator/case manager och samordna stödet kring målgruppen både på individ och gruppnivå
- Effektivt användande av resurser för att förbygga kostnader och mänskligt lidande
Vilka arbetsuppgifter ingår för att uppfylla de mål befattningsinnehavaren har?
Arbeta enligt VoSS, hantera egna komplicerade ärenden, finnas som resurs för metodstöd inom den egna sektionen samt utreda/ kartlägga mer kvalificerade behov för de utredningsplatser som sektionen förfogar över. Samverka över organisatoriska gränser inom kommunen, regionen och med anhöriga och andra för individen viktiga personer. Dokumentation ingår.
Kravspecifikation
-Socionom, socialpedagog eller annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren finner likvärdig.
-Utbildning i vård och stödsamordning eller annan modell inom case management
-Erfarenhet av social dokumentation, utrednings- och kartläggningsarbete för målgruppen
- Erfarenhet av arbete med målgruppen samt relevanta metoder och förhållningssätt såsom MI, ESL, återfallsprevention, CRA mm
-Kännedom om ASI
-Erfarenhet av att arbeta med metodutveckling och handledning av kollegor
-Erfarenhet av samverkan mellan kommun och region.
Vilka övriga krav bör ställas?
Vi vill att du är trygg och stabil med pedagogisk förmåga och ser möjligheter istället för hinder.
Kompetenser
Personlig mognad
Initiativtagande
Stabil
Uthållig
Samarbetsförmåga
Strukturerad
Kreativ
Specialistkunskap
Problemlösande analysförmåga
Pedagogisk insikt
Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.
För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.