Verksamhetssamordnare Hållbarhet

Verksamhetssamordnare Hållbarhet

Arbetsbeskrivning

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning.
Som verksamhetssamordnare på Hållbarhetsavdelningen erbjuds du ett av Sveriges viktigaste samordningsjobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.

Vår vision, ett hållbart och lysande Sverige, innebär en säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling där vi ska skapa förutsättningar för att förverkliga riksdagens energi- och klimatpolitiska ambitioner.

Hållbarhetsavdelningen består av med tre enheter och ingår i divisionen Gemensamma funktioner som stöttar hela organisationen och jobbar dagligen för att förverkliga Svenska kraftnäts gemensamma mål.

Vi behöver kreativa, innovativa förmågor med olika kompetenser

– är Du en av dem?

Om tjänsten
Vi söker en verksamhetssamordnare som kan föra Hållbarhetsavdelningens strategiska utveckling och verksamhetsstyrning framåt. Du ska fungera som ledningsstöd i avdelningens strategigenomförande, ge generellt stöd inom verksamhetssamordning samt stödja avdelningens verksamhetsutveckling och digitalisering. Avdelningen växer och en viktig uppgift är att skapa rätt struktur för leverans och bidra till vår kunskapsdrivna, lösningsorienterade kultur.

Du kommer att rapportera direkt till avdelningschefen och ingå i avdelningens ledningsgrupp. Arbetet innebär många kontaktytor inom Svenska kraftnät och du samarbetar med olika kompetenser och organisationsnivåer.

Du kommer få möjligheten att utvecklas och utbyta erfarenheter tillsammans med kollegor som har hög kompetens inom sina sakområden.

I rollen som verksamhetssamordnare kommer du exempelvis arbeta med att:


• Utgöra ett konsultativt och kvalificerat stöd till avdelningschefen
• Svara för förberedelserna av avdelningens ledningsgruppsmöten i samverkan med avdelningschefen
• Ta fram faktabaserade, analyserade, pedagogiska beslutsunderlag som utvecklar avdelningens verksamhet i sin helhet
• Driva aktiviteter och uppdrag inom avdelningen och tillsammans med andra avdelningar och divisioner
• Koordinera utvecklingen av strategisk plan och verksamhetsplan och agera stöd till avdelningens ledning, chefer och medarbetare i genomförandet av planerna
• Förvalta och utveckla de strukturer och hjälpmedel som finns för det löpande strategiska arbetet i samarbete med divisionens strategikoordinator och övriga avdelningars verksamhetssamordnare
• Koordinera avdelningens planeringsdagar, konferenser och årshjul
• Beskriva och analysera verksamhetsprocesser och förmågor och hur dessa kan förbättras
• Ge stöd i avdelningens utvecklings- och digitaliseringsaktiviteter samt effekthemtagning och erfarenhetsåterföring

Om dig
Kvalifikationer:

För att trivas i rollen ser vi att du är en resultatinriktad och självgående person med god förmåga att arbeta självständigt och van vid tvärfunktionella samarbeten. Du arbetar strukturerat och har en analytisk problemlösningsförmåga. Då rollen innebär många kontaktytor ser vi att du har en hög kommunikativ förmåga och är en bra relationsskapare. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vidare ser vi att du har minst en kandidatexamen inom relevant område, eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som arbetsgivaren bedömer likvärdigt.

Du har även erfarenhet av:


• Aktuell och flerårigt arbete inom verksamhetssamordning och ledningsarbete
• Att ha arbetat strukturerat med aktuella metoder och processer kopplat till utvecklingsarbete
• Praktisk erfarenhet av att framgångsrikt vara med och leda förändring i organisationer
• Goda kunskaper inom hållbarhetsområdet och erfarenhet av att arbeta i en hållbarhetsorganisation eller med hållbarhetskompetenser
• Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift

Vi ser det som meriterande om du har:
• Erfarenhet av verksamhetsstyrning- och utveckling
• Erfarenhet av arbete i verksamhetsstödjande funktioner
• Erfarenhet av arbete inom statlig verksamhet
• Erfarenhet av chefsroll
• Erfarenhet av processkartläggning, verksamhetsarkitektur och digitalisering

Bra att veta

• Tjänsten är placerad i Sundbyberg
• Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
• Sista ansökningsdag 2024-08-26 vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan.
• Tjänsten är en tillsvidareanställning
• I denna rekryteringsprocess tillämpas tester 

Kontakta gärna rekryterande avdelningschef hållbarhet Anna Åström, tel. nr. 010-350 94 18 alternativt ansvarig rekryterare, AnnSophie Brezén tel. nr. 010-475 80 07 . Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010 475 84 72 och Mikael Wallin, ST, 010 475 84 94. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se

Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:

Lär känna oss på Svenska kraftnät

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Kraftnät
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 juli 2024
  • Ansök senast: 26 augusti 2024

Besöksadress

Svenska kraftnät, Box 1200, 172 24 Sundbyberg
None

Postadress

Box 1200
Sundbyberg, 17224

Liknande jobb