Verksamhetssamordnare inriktning Uppföljning

Verksamhetssamordnare inriktning Uppföljning

Arbetsbeskrivning

Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?




Uppdrag – Samordning servicekontoren

Det fristående uppdraget att samordna och förvalta myndighetens samarbete med servicekontoren inom Statens servicecenter kommer att sortera under och ledas av avdelningen Kundsupports och ersättnings stab.

Uppdraget innebär att säkerställa att de avtal och överenskommelser som tecknats mellan Arbetsförmedlingen och Statens servicecenter följs.

Servicekontoren är den fysiska kundkanalen för spontanbesök för ett flertal myndigheter vilket innebär att servicehandläggarna behöver rätt förutsättningar för att uppnå hög och likvärdig service till medborgarna. För att säkra lokal närvaro har Arbetsförmedlingen gjort en succesiv förflyttning av de spontana fysiska besöken till servicekontoren. Arbetssökande och arbetsgivare kan därmed få service av allmän karaktär på fler platser i landet än vad Arbetsförmedlingen kan erbjuda med nuvarande kontorsnät.

I samordningsuppdraget ingår förvaltning och utveckling av arbetssätt och rutiner, utbildning av och information till servicehandläggare. Arbetet sker i nära samarbete med Statens servicecenter, övriga samarbetsmyndigheter och internt med berörda avdelningar och enheter inom Arbetsförmedlingen.

Ditt uppdrag Verksamhetssamordnare- inriktning uppföljning

Tjänsten innebär att ha en uppföljande och analyserande roll av uppdraget och därmed vara det nära stödet till Stabschefen. Du kommer att genomföra kvalificerade uppdrag och medverka till förbättrings- och verksamhetsutveckling genom att följa verksamheten på servicekontoren. Utifrån både ett strategiskt och operativt perspektiv kommer du löpande följa besöks- och ärendestatistik, servicekontorens kvalitetsmodell samt myndighetens mål med strategin Digitalt först. Uppföljningen utgör ett viktigt underlag för att bedöma om serviceavtalet är optimalt utformat. Du kommer att kommunicera resultat både internt och externt och vara ett stöd i att omhänderta inkomna frågor.

Du kommer arbeta med att bereda ärenden, ta fram beslutsunderlag, skriva remissvar samt ansvara för återrapporteringar mm. Samverkan med andra parter ingår i arbetet där du i din roll bistår Stabschefen i kontakter med interna och externa partners.

Du arbetar både självständigt och i samarbete med andra, driver ditt arbete och utveckling mot uppställda mål och kommer att vara en representant för uppdraget både internt och externt. Genom att skapa och vårda relationer skapar du samarbetsytor med andra som gynnar verksamhetens uppdrag. Du är pedagogisk, tydlig och lyhörd i ditt sätt att kommunicera och du inspirerar till engagemang och ansvarstagande.  Du har även en förståelse för IT och digitalisering.

Grundläggande krav för tjänsten

- Högskoleexamen inom relevant område för tjänsten, t ex statsvetenskap, organisation, ledarskap och beteendevetenskap eller erfarenhet förvärvat på annat sätt som bedöms likvärdig.
- Flerårig erfarenhet av att arbeta som verksamhetssamordnare, kvalificerad handläggare, verksamhetscontroller eller förändringsledare.
- Erfarenhet av samarbete med andra myndigheter
- Erfarenhet av att bereda ärenden, hantera remisser och samordna uppdrag
- Kunskap om och erfarenhet av att arbeta med kvalitativa metoder
- God kunskap om arbetsmarknadens funktionssätt och statlig förvaltning

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Meriterande

- Flerårig erfarenhet av analys och uppföljning
- Flerårig erfarenhet av projektledning/uppdragsledning eller förändringsledning

Personliga egenskaper och kompetenser:

- Hög problemlösningsförmåga
- Hög analytisk förmåga

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt

Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering enligt överenskommelse. Tillträde 1:a juli 2021. För dig som inte är anställd i myndigheten tillämpas sex månaders provanställning.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 17/5 2021. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven på högskolepoäng och arbetslivserfarenhet i din ansökan.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Detta innebär att vi använder vetenskapligt förankrade urvalsmetoder och en strukturerad process för att bedöma vilken kandidat som är mest lämplig för tjänsten. Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024