OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?
Enhetens uppdrag/Vilka är vi
Arbetsförmedlingen Personligt Distansmöte finns på 15 orter runt om i landet.
Vi har ett nationellt uppdrag som innebär att ge arbetssökande enhetlig, effektiv och kvalificerad arbetsförmedlingsservice. Detta sker genom e- tjänster och personliga service som vi erbjuder främst via telefon men även via chatt, e-post, videosamtal och i sociala medier. Vi strävar efter att fler och fler kunder ska få sin service via webb och telefon. Målet är att ge rätt service, i rätt tid och i rätt kanal.
Beskrivning av rollen som Verksamhetssamordnare
Som verksamhetssamordnare bidrar du med stöd till enhetschefen och ledningsgruppen i styrning av verksamheten samt identifierar och analyserar utvecklingsområden. Du är en resurs för ledningsgruppen i dess arbete med att samordna, strukturera och följa upp verksamheten både ur ett operativt och strategiskt perspektiv.
Rollen innebär bland annat att driva och samordna arbetet med verksamhetsplanering. Du arbetar med ISK (internstyrning och kontroll), riskanalyser och driver enhetens arbete med att utveckla en god förvaltning. En stor del av uppdraget handlar om att vara rådgivande till ledningsgruppen. Ett stort fokus kommer att läggas på verksamhetens mål och uppföljning samt utvärdering av dessa. Du ansvarar för att stötta cheferna i det dagliga arbetet genom att bistå med statistik och analyser och följa upp mål och resultat. Du tar fram, följer upp och sammanställer olika granskningsunderlag och uppföljningsplaner. I arbetet ingår att både leda och delta i olika nätverk och arbetsgrupper, kopplat till god förvaltning och analys av verksamheten.
Då kunderna rör sig sömlöst mellan verksamhetsområdena och vår avdelning verkar nationellt behöver vi samarbeta horisontellt. I uppdraget ingår därför samverkan med andra enheter inom avdelningen och andra verksamhetsområden. Arbetet ställer krav på ett strukturerat arbetssätt och förmågan att prioritera och planera arbetsuppgifter. Du arbetar mål- och resultatorienterat och tar initiativ till aktiviteter som gör att mål kan nås. I ditt arbete har du en god analytisk förmåga.
Du ingår i enhetens ledningsgrupp.
Nu söker vi dig som vill axla en spännande roll som verksamhetssamordnare på vår enhet!
Är du genuint nyfiken på vad som driver verksamheten framåt och hur vi bäst genererar nytta för våra kunder? Är du intresserad av att följa upp verksamheten både ur ett operativt och strategiskt perspektiv? Gillar du både eget ansvar och tätt samarbete och trivs med att ha många kontaktytor? Är du pedagogisk, tydlig och lyhörd i ditt sätt att kommunicera och inspirerar andra till engagemang och ansvarstagande?
Då ska du söka den här tjänsten hos oss!
Grundläggande kvalifikationskrav
- Akademisk utbildning om 180 hp/120 p enligt tidigare system med inriktning relevant för uppdraget
Eller
- Genomgått Arbetsförmedlingens interna grundutbildning och har minst ett års erfarenhet av arbete vid Arbetsförmedlingen, gärna från olika kundnära uppdrag inom verksamheten
Samt
- Dokumenterat goda kunskaper om/av organisation, samordning, analyser, verksamhetsuppföljning förvärvat genom erfarenheter eller utbildning
- Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
Övriga meriter
- Erfarenhet av utvecklingsarbete, flödesbeskrivningar, processkartor och ta fram pedagogiska presentationsmaterial.
- Erfarenhet av att hålla presentationer, leda arbetsmöten, workshops och liknande mötesformer.
- Tidigare erfarenhet av arbete med att ta fram beslutsunderlag och ISK-analyser
- Goda datakunskaper och grundläggande kunskaper om olika systemstöd, såsom; Officepaketet, Diariet, AIS, BÄR, Stella, Statistik och analys
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap:
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsorten är Globen, Stockholm.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-08-31. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet samt betyg/intyg som styrker kraven för tjänsten.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår
rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss
Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om
processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.