OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?
Enhetens uppdrag
Arbetsförmedlingen i Dalarna är organiserade utifrån kundleveransområden där 8 sektioner arbetar för att ge våra kunder, fristående aktörer och samverkansparter förutsättningar att nå våra målsättningar.
I länet arbetar vi mot samtliga kommuner och utgår från våra tre kontor i Mora, Borlänge och Avesta.
Vi söker nu en Verksamhetssamordnare med placering i Mora, Borlänge eller Avesta
Beskrivning av tjänsten
Som Verksamhetssamordnare ingår du i enhetens stab och tillsammans ansvarar ni för att skapa förutsättningar för enheten att genomföra styrda uppdrag och nå uppsatta målsättningar. Du ingår också i Dalarnas ledningsgrupp och blir en naturlig länk mellan den operativa verksamheten och den strategiska styrningen med ett tydligt kundfokus.
Du skapar förutsättningar genom tydliga verksamhetsplaneringar, analyser, strategiframtaganden och uppföljningar. I arbetet kommer du också proaktivt verka för att vi tillsammans ska nå en god förvaltning och rättssäkerhet. Visst utvecklingsarbete tillsammans med enhetens processtödjare kommer också ingå i arbetsuppgifterna.
I rollen kommer du också arbeta fram tydligare presentationsmaterial som följer Arbetsförmedlingens budskap och grafiska profil. För att lyckas i rollen är det därför viktigt att du har goda kunskaper om kommunicering via bild, text och tal.
Egenskaper som Verksamhetssamordnare
I ditt arbete är du strukturerad och självgående med eget driv. För att trivas i rollen behöver du vara analytisk, ha en helhetssyn samt ha god initiativförmåga till att förbättra och utveckla verksamheten. Som person är du en lagspelare som trivs med och har lätt för att arbeta med andra. Du har en god kommunikativ förmåga och har erfarenhet av att självständigt leda andra och driva olika utvecklingsprocesser. Rollen innebär ett nära samarbete med enhetschefen och övriga i ledningsgruppen som bygger på ett ömsesidigt förtroende och vi lägger därför mycket stor vikt vid personlig lämplighet.
Verksamhetssamordaren har en viktig roll när det kommer till att inspirera och ge kollegor, chefer och medarbetarna förutsättningar för att utvecklas och ta ansvar. Den verksamhetssamordnare vi söker ska därför vara en god kommunikatör, trygg i sig själv och ha god självinsikt. Vi ställer höga krav på ett medarbetarskap som inspirerar, stöttar och engagerar medarbetare och kollegor till att utföra ett bra arbete i en positiv och hälsosam arbetsmiljö med fokus på utveckling och lärande, samarbete och arbetsglädje. Du ser vad som gagnar helheten i situationer med många intresseinriktningar och flera parallella uppdrag och projekt.
Grundläggande krav för tjänsten
- Akademisk utbildning eller relevant arbetslivserfarenhet som av chef kan bedömas som motsvarande
- Genom utbildning och/eller erfarenheter dokumenterat goda kunskaper om/av organisation, samordning, uppföljning, analysarbete och verksamhetsstyrning
- Goda kunskaper och erfarenhet om/av utvecklingsarbete
- Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal, bild och skrift
- B-körkort
Övriga meriter för tjänsten
- Erfarenhet av samarbete och samverkan med fristående aktörer och anordnare
- Mycket god kunskap om den statliga arbetsmarknadspolitiken och Arbetsförmedlingens verksamhet
- Minst tre års erfarenhet av arbetsförmedling eller verksamhetssamordning
- Erfarenhet av att arbeta med strategiskt utvecklingsarbete, verksamhetsanalyser, processkartor, produktionsplanering och ta fram pedagogiska presentationsmaterial
Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning om du inte redan arbetar i en liknande roll i myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsorten är Mora, Borlänge eller Avesta.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2023-03-29. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.
När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor. För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår har vi svårare att göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den Rekryteringspartner som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss
Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.