Verksamhetssamordnare till Arbetsförmedlingen i Östergötland

Verksamhetssamordnare till Arbetsförmedlingen i Östergötland

Arbetsbeskrivning

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?




Enhetens uppdrag
Enheten Östergötland ger service till arbetsgivare och arbetssökande i hela vårt län bestående av 13 kommuner.

Målet är att bidra till en väl fungerande arbetsmarknad och bidra till kompetensförsörjning inom ramen för Arbetsförmedlingens uppdrag och tillväxt. Enheten utgörs av cirka 300 medarbetare med kontor i Linköping, Norrköping och Motala.

 

Beskrivning av tjänsten
Som verksamhetssamordnare bidrar du med stöd till enhetens chefer och ledningsgrupp i styrning av verksamheten samt identifierar och analyserar utvecklingsområden. Du är en resurs för ledningsgruppen i dess arbete med att samordna, strukturera och följa upp verksamheten både ur ett operativt och strategiskt perspektiv. Du ansvarar för att stötta cheferna i det dagliga arbetet genom att bistå med statistik och analyser och följa upp mål och resultat. Du är också delaktig i arbetet med budget och prognoser. I rollen är personliga kontakter, möten och nätverk ett viktigt inslag i arbetsuppgifterna. Att förmedla information på ett tydligt sätt gentemot externa parter såsom exempelvis kommuner och media är en del av uppdraget.

Arbetet ställer krav på ett strukturerat arbetssätt och förmågan att prioritera och planera arbetsuppgifter är av stor betydelse liksom att leda projekt och ta ansvar för att slutföra och leverera uppdrag i tid. Du arbetar mål- och resultatorienterat och tar initiativ till aktiviteter som gör att mål kan nås. I arbetet krävs en god analytisk förmåga.

För att utreda hur verksamheten fungerar och för att genomföra förändringar är det viktigt att du kan knyta kontakter och samarbeta med andra inom och utanför myndigheten.

Du ingår i Östergötlands ledningsgrupp.

Är du genuint nyfiken på vad som driver verksamheten framåt och hur vi bäst genererar nytta för våra kunder? Är du intresserad av att följa upp verksamheten både ur ett operativt och strategiskt perspektiv? Gillar du både eget ansvar och tätt samarbete och trivs med att ha många kontaktytor? Är du pedagogisk, tydlig och lyhörd i ditt sätt att kommunicera och inspirerar andra till engagemang och ansvarstagande?

Då ska du söka den här tjänsten hos oss!

 

Kvalificerande krav
- Universitets-/högskoleutbildning om minst 180 hp/120 p, eller motsvarande kunskaper förvärvade genom flerårig erfarenhet av liknande arbetsuppgifter (betyg bifogas i ansökan)

- Dokumenterat goda kunskaper och erfarenhet om/av organisation, samordning, uppföljning och verksamhetsstyrning samt verksamhetsutveckling och kvalitetsarbete (arbetsgivarintyg bifogas i ansökan)

- Mycket god kunskap om den statliga arbetsmarknadspolitiken och Arbetsförmedlingens verksamhet på olika nivåer

- Mycket god förmåga att uttrycka sig på svenska i tal och skrift

 

Det är meriterande om du:
- Arbetar eller har arbetat inom Arbetsförmedlingen och har erfarenhet av olika delar av verksamheten och/eller erfarenhet av arbete med flödesbeskrivningar och Arbetsförmedlingens processer

- Har erfarenhet av att leda arbetsmöten, workshops, presentationer och liknande mötesformer

- Har erfarenhet av att samverka med externa samarbetspartners

- Goda kunskaper i Excel, Qlik Sense, PowerPoint och SharePoint

 

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten

- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser

- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

 

Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsorten är Linköping eller Norrköping.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss

 

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-09-16. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet samt betyg och arbetsgivarintyg som styrker kraven för tjänsten.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida Jobba hos oss - Arbetsförmedlingen

Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


Trafikhandläggare till Mönsterås Kommun

Trafikhandläggare till Mönsterås Kommun

21 november 2024

21 november 2024

GR söker processledare e-arkiv

GR söker processledare e-arkiv

21 november 2024