Verksamhetssamordnare till Avdelningen Stärka förutsättningar

Verksamhetssamordnare till Avdelningen Stärka förutsättningar

Arbetsbeskrivning

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?




Vilka är vi
Avdelningen Stärka förutsättningar har ett strategiskt ansvar för de arbetsmarknadspolitiska program och insatser som är kopplade till arbetssökande.

Vi är ett stöd till den operativa verksamheten, vi planerar för och ger struktur för långsiktig utveckling i strategi- och policyfrågor kopplat till program och tar fram styrande och stödjande dokument. Avdelningen ansvarar också för vissa uppföljningar och återrapporter i regleringsbrevet. Vidare ansvarar avdelningen för samverkansfrågor med fokus på arbetssökandes behov samt de särskilda uppdragen inom etableringsuppdraget och kring den arbetslivsinriktade rehabiliteringen.  

Staben ansvarar för att hålla samman verksamhetsområdets övergripande verksamhetsplanering, verksamhetsutveckling och verksamhetsanalys. Staben håller även ihop budgetplanering och -analys, mål- och resultatuppföljning samt intern styrning och kontroll. Dessutom har staben ett ansvar att säkra effektiva beredningsrutiner, samordna, fördela och fånga ärenden samt säkerställa beredning av ärenden inför att de ska beredas och föredras för avdelningschefen. De ärenden och frågeställningar som staben bereder är ibland verksamhetsområdesövergripande, och ibland myndighetsövergripande.

Arbetsuppgifter
Vi söker någon som drivs av att samordna, stödja och följa upp verksamheten ur ett strategiskt och verksamhetsområdesövergripande perspektiv. Ditt närmaste team består av dina stabskollegor, men ditt arbete kommer i hög utsträckning även förutsätta samarbete och nätverk både med andra delar av myndigheten och externt. Arbetet är agilt, processinriktat och tillitsbaserat.

Du ingår i staben och kommer arbeta tillsammans med kollegor där vår primära uppgift är att vara ett stöd och en resurs till avdelningschef och övriga chefer på avdelningen, exempelvis i frågor som rör planering, utveckling, uppföljning och samordning. Du har ett stort intresse för samhällsfrågor och omvärldsanalys.

I dina arbetsuppgifter ingår att ibland bereda ärenden och ta fram underlag/beslutsunderlag, skriva och samordna remissvar och rapporter samt genomföra kvalificerade utredningsuppdrag.

Kvalifikationskrav
- Högskoleutbildning med inriktning mot statsvetenskap, organisation, ledarskap eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer som relevant
- Erfarenhet inom verksamhets- och processutveckling i myndighet eller stora organisationer
- Erfarenhet av att samordna och/eller driva projekt och/eller uppdrag
- Erfarenhet av att samordna och/eller driva förankrings- och förändringsledningsuppdrag i myndighet eller stora organisationer
- Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift

Övriga meriter
- Erfarenhet av samordnade stabsarbete med nationellt uppdrag, på myndighets-, verksamhetsområdes- eller avdelningsnivå.
- Erfarenhet och förståelse av IT, digitala tjänster och det digitala språket.
- Förmåga att omsätta och förmedla din kommunikativa och pedagogiska förmåga i presentationsmaterial som innefattar enklare grafisk bearbetning.

Vem är du
För att lyckas i rollen behöver du ha en mycket god problemlösningsförmåga samt analytisk och strategisk förmåga. Du inspirerar till engagemang, initiativkraft och ansvarstagande. Du har förmåga att samarbeta, lyssna och skapa goda relationer. Du innehar en god kommunikativ kompetens samt är flexibel och har en positiv inställning till utveckling. Rollen utgör ett nära stöd till ledningen och relationen bygger därmed till stor del på förtroende och tillit.

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap.

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.

Erbjudande
Anställningsformen är tillsvidare på heltid, med 6 månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Placering i Solna, Stockholm. Tillträde enligt överenskommelse. Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se.

Ansökan
Välkommen in med din ansökan elektroniskt senast den 2021-12-06 via vårt rekryteringssystem. Märk ansökan med Af-2021/0090 7562. Bifoga ett CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet, ett personligt brev samt intyg/betyg. När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor elektroniskt. Vi arbetar enligt kompetensbaserad rekryteringsprocess, där urvalet sker vi flera steg via kvalifikationer, arbetspsykologiska tester och kompetensbedömning, intervjuer samt referenstagning. 

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


Insights Analyst

Insights Analyst

20 november 2024

Analytiker

Analytiker

19 november 2024

19 november 2024

19 november 2024