OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?
Vilka är vi
Enheten Uppföljning och kontroll är en del av Ekonomiavdelningen och vi ansvarar för att utforma och samordna myndighetens arbete mot felaktiga utbetalningar, bidragsbrott och bedrägerier genom ett riskbaserat och effektivt kontrollarbete.
I uppdraget ingår att arbeta för att förhindra, upptäcka och utreda felaktiga utbetalningar samt att återkräva felaktigt utbetald ersättning. Enheten består av ca 90 medarbetare fördelade på fem sektioner i Solna, Falun, Kalmar och Kristinehamn.
Vi söker nu en verksamhetssamordnare till enheten.
Arbetsuppgifter
Som verksamhetssamordnare är du det nära stödet till enhetschefen när det gäller ledning, styrning och uppföljning av verksamheten. Du är en viktig medlem i vår ledningsgrupp, där du är en sammanhållande och drivande kraft och relationen bygger därmed till stor del på förtroende och tillit. Du ser till att vi håller det vi lovat och du gör våra gemensamma resultat tydliga.
Du kommer att genomföra kvalificerade uppdrag, driva förändrings- och utvecklingsarbete och bidra i arbetet med verksamhetsplanering, analys och intern styrning och kontroll. Du samordnar, stödjer och följer upp verksamheten ur ett operativt och strategiskt perspektiv. I arbetet ingår att bereda ärenden, ta fram beslutsunderlag, skriva remissvar och ansvara för återrapporteringar. Du deltar i samverkan med andra parter där du i din roll bistår enhetschefen och du företräder enheten i kontakter med interna och externa samverkanspartners.
Kvalifikationer
Vi söker dig som självständigt och i samarbete med andra driver arbete och utveckling mot uppställda mål och löser de uppdrag som enheten ansvarar för. Du är förtroendeingivande i ditt sätt att vara, du har lätt för att skapa relationer och samarbeta med andra. Du är pedagogisk, tydlig och lyhörd i ditt sätt att kommunicera och du inspirerar till engagemang och ansvarstagande. Du är en problemlösare med hög analytisk förmåga. Rollen ställer höga krav på din kommunikativa förmåga och din förmåga att samarbeta. Arbetet kräver att du är drivande, har helhetsperspektiv och kan jobba både ”högt och lågt”. Vi ser även att du har stor erfarenhet och förståelse för IT och digitalisering.
Vi söker dig som har
- Universitets-/högskoleutbildning (180p/120p) inom ekonomi, statsvetenskap, organisation, ledarskap och beteendevetenskap eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
- Flerårig erfarenhet av arbete inom statlig verksamhet
- Du har god förmåga att uttrycka dig i svenska i tal och skrift
- Erfarenhet av arbete som chef, verksamhetssamordnare eller verksamhetscontroller på region- eller avdelningsnivå.
- Generalistkompetens med bred kunskap om och god erfarenhet av att arbeta i en större myndighet på nationell, regional och lokal nivå
Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i Solna. Placeringsort kan eventuellt diskuteras. Tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning om du inte redan är anställd inom Arbetsförmedlingen.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Som verksamhetssamordnare blir du föremål för registerkontroll eftersom befattningen är säkerhetsskyddsklassad enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627). Det innebär bland annat att du måste vara svensk medborgare för att kunna få tjänsten.
I denna rekrytering arbetar vi med urvalstester.
Ansökan
Välkommen med din ansökan märkt Af 2021/0011 2860 senast den 2021-03-05. Bifoga ditt CV där du beskriver din arbetslivserfarenhet och utbildning samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.