OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?
Om enheten
Region Väst ingår i Verksamhetsområdet Lokal arbetsmarknad som ansvarar för att tillhandahålla arbetsförmedlingsservice riktat till arbetssökande och arbetsgivare, i egen eller annans regi.
Region Väst består av Västra Götalands samt Hallands län och i regionen finns sju enheter med sammantaget cirka 1 200 medarbetare. Den regionala ledningsgruppen består av regionchef, biträdande regionchef, sju enhetschefer, verksamhetscontroller, ekonom och HR-partner.
Enheten Regionalt Stöd Väst är regionchefens stab som leds av stabschefen tillika biträdande regionchef. Stabens övergripande uppdrag är att utifrån regionen som en helhet bistå regionchefen med beredning, uppföljning och utveckling. Vi söker nu ytterligare verksamhetssamordnare till staben som kommer att vara viktiga resurser till regionchef och regionledningsgruppen.
Stabsmedlemmarna har egna områden med huvudansvar men jobbar tillsammans för att uppnå resultat och god kvalité i verksamheten. Staben stöttar även regionens enheter, deras verksamhetssamordnare samt huvudkontoret i deras uppdrag. Idag består staben av 12 personer.
Beskrivning av tjänsten
Som medarbetare i staben kommer du att ha en stödjande funktion till regionchefen och regionledningsgruppen i arbetet med att genomföra regionens uppdrag med kvalitet och nå uppsatta mål. Stabens uppdrag utgår från verksamhetsplanen och du kommer ha en aktiv roll i verksamhetsplaneringen samt i arbetet med att följa upp och analysera resultatet löpande i syfte att identifiera och analysera hinder samt föreslå möjliga handlingsvägar.
Som verksamhetssamordnare bistår du regionchefen med sakkunskap och bereder samt föredrar enskilda ärenden, remisser och uppdrag. I det arbetet jobbar du i nära samarbete med andra medarbetare i staben och på enheterna. Du kommer även att vara en del i det utvecklings- och förbättringsarbete som pågår regionalt och nationellt i samverkan med andra verksamhetsområden. Ett stort fokus i det arbetet är att samordna och följa upp enhetliga arbetsprocesser och utgöra ett stöd för en ökad effektivitet och god förvaltning. Det innefattar analyser av enhetliga arbetsprocesser samt att både leda och delta i workshops, nätverk och arbetsgrupper.
Rollen innebär ett nära samarbete med regionchefen, ledningsgruppen och staben som bygger på ett ömsesidigt förtroende och vi lägger därför stor vikt vid personlig lämplighet.
Grundläggande krav för tjänsten
- Högskoleutbildning om 180 hp (120 poäng enligt tidigare system). Alternativt motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
- Erfarenhet av verksamhetsplanering eller verksamhetsstyrning i en större organisation.
- Erfarenhet av att driva övergripande uppföljnings- och utredningsarbete i syfte att klargöra problem och lösningar som lägger grund för en väl fungerande verksamhet.
- Erfarenhet att producera, visualisera och kommunicera kvalificerade underlag till chef eller inför beslut.
Övriga meriter för tjänsten
- Erfarenhet av att arbeta med förändringsledning, verksamhetsanalyser och att utveckla eller förbättra arbetsprocesser.
- Goda kunskaper om samhälls- och arbetsmarknadsfrågor.
- Erfarenhet av arbete som chef, verksamhetssamordnare eller verksamhetscontroller
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsorten är Göteborg.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2023-03-14. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet. När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor. För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår har vi svårare att göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den Rekryteringspartner som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss
Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.