OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?
Enhetens uppdrag
Du kommer att arbeta som en av två verksamhetssamordnare på enheten Uppföljning och kontroll.
Enheten är en del av Ekonomiavdelningen och vi ansvarar för att samordna myndighetens arbete mot felaktiga utbetalningar, välfärdsbrott och arbetslivskriminalitet. Vi bidrar till ett riskbaserat och effektivt kontrollarbete i hela myndigheten. Enheten arbetar för att upptäcka, utreda och följa upp felaktiga utbetalningar, beivra bidragsbrott och bedrägerier samt återkräva felaktigt utbetalda ersättningar till arbetsgivare och arbetssökande. Enheten består av sex sektioner med drygt 100 medarbetare lokaliserade i bland annat Falun, Kristinehamn, Kalmar och Solna.
Beskrivning av tjänsten
Tjänsten som verksamhetssamordnare är bred och du kommer att ges möjlighet till att arbeta med varierande arbetsuppgifter.
Du är ett nära stöd till enhetschefen när det gäller ledning, styrning och uppföljning av verksamheten. Du är en viktig medlem i vår ledningsgrupp, där du är en sammanhållande och drivande kraft och relationen bygger därmed till stor del på förtroende och tillit. Du ser till att vi håller det vi lovat och du gör våra gemensamma resultat tydliga.
Du kommer att genomföra kvalificerade uppdrag, driva förändrings- och utvecklingsarbete och arbeta med att samordna, styra, analysera och följa upp verksamheten både ur ett strategiskt och operativt perspektiv.
I rollen ingår det att arbeta med budget och ekonomisk uppföljning, årsredovisning, intern styrning och kontroll, verksamhetsplanering och analys. Du kommer också att arbeta med att bereda ärenden och ta fram beslutsunderlag, skriva remissvar och rapporter samt genomföra utredningsuppdrag.
Du deltar i samverkan med andra parter där du i din roll bistår enhetschefen och du företräder enheten i kontakter med interna och externa samverkanspartners vilket innebär att du behöver ha en god förmåga att samarbeta med andra.
Kvalifikationer
- Universitets-/högskoleutbildning 180p/120p inom området ekonomi eller utbildning/kunskap som för tjänsten bedöms likvärdiga.
- Erfarenhet av att leda, utveckla och ge stöd till andra inom verksamhetsplanering, budget- och prognosarbete samt uppföljning.
- God kommunikativ förmåga på svenska i både tal och skrift.
- Flerårig erfarenhet av arbete inom statlig verksamhet.
Meriterande för tjänsten
- Erfarenhet av utvecklingsarbete av processer, organisation- och arbetssätt.
- Erfarenhet av ekonomiarbete inom offentlig sektor.
- Erfarenhet av att hantera stora mängder information och göra analyser.
- Erfarenhet av arbete som chef, verksamhetssamordnare eller verksamhetscontroller på region- eller avdelningsnivå.
Personliga egenskaper
Vi söker dig som självständigt och i samarbete med andra driver arbete och utveckling mot uppställda mål och löser de uppdrag som enheten ansvarar för. Du är förtroendeingivande i ditt sätt att vara, och har lätt för att skapa relationer och samarbeta med andra. Du är en problemlösare med hög analytisk förmåga. Arbetet kräver att du är drivande, har helhetsperspektiv och kan jobba både ”högt och lågt”. Du är van att arbeta mål- och resultatorienterat samt tar initiativ, slutför och levererar det du har påbörjat.
Du är prestigelös och positiv och kan hantera flera arbetsuppgifter parallellt.
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap där medarbetaren;
- tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsorten är Solna, men kan eventuellt diskuteras.
Som verksamhetssamordnare blir du föremål för registerkontroll eftersom befattningen är säkerhetsskyddsklassad enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627). Det innebär bland annat att du måste vara svensk medborgare för att kunna få tjänsten.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-01-08. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker tjänsten.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida Jobba hos oss - Arbetsförmedlingen
Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.