OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skatteverkets säkerhetsarbete befinner i sig i ett expansivt och utvecklande skede.
Vi söker dig som är specialist inom verksamhetssäkerhet, som hos oss innefattas av säkerhetsskydd, krisledning, RSA, kontinuitets- och totalförsvarsfrågor. Primärt söker vi specialister inom säkerhetsskydd och civilt försvar. Du trivs med att verka och samarbeta med andra vill använda din kompetens och kommunikativa förmåga till att bidra till Skatteverkets utvecklingsresa inom säkerhet. Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
Som Säkerhetsspecialist ingår du i ett team med bred kompetens som är Skatteverkets specialister inom området. Du kommer samordna Skatteverkets analysarbete av kritisk verksamhet för att säkerställa myndighetens funktion i såväl fredstid som höjd beredskap och krig. I arbetet ingår även att följa upp verksamheter och leverantörer genom platsbesök vilket kan innebära enstaka resor i tjänsten. På Skatteverket bedrivs många olika framtidsprojekt för att utveckla och digitalisera myndigheten. Detta ställer höga krav på informationssäkerhet och säkerhetsskydd.
På säkerhetsenheten är vi idag cirka 60 medarbetare. Enheten ansvarar för planering, ledning och uppföljning av säkerhetsarbetet inom hela Skatteverket. Säkerhetsenhetens ansvarsområde rymmer bl.a. informationssäkerhet, fysisk säkerhet, säkerhetsrådgivning, krisberedskap och tjänsteman i beredskap, säkerhetsskydd, incidenthantering, civilt försvar, signalskydd, behörighetsstyrning och internutredningar. Du placeras på Verksamhetssäkerhetssektionen och rapporterar till sektionschefen.
Vi rekryterar i hela landet men din tjänstgöringsort kommer vara strategiskt belägen utifrån uppbyggnaden av beredskapsektorsansvaret och civilförsvarsområdena.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- ha en god samarbetsförmåga då vi jobbar tätt i mindre specialistteam och dagligen samverkar med skatteverkets verksamhet, projektledare och chefer
- ha god förmåga att inom ett ansvarsområde arbeta självständigt, ta initiativ och göra egna bedömningar
- ha personlig integritet och vara ansvarstagande
- ha god kommunikativ förmåga samt kunna uttrycka dig på ett tydligt och enkelt sätt
- vara analytisk och ha förmåga att se till helheten och kunna omsätta det enskilda till ett större sammanhang.
Du ska även ha:
- universitets-/högskoleutbildning inom ett för tjänsten relevant område, alternativt flera års relevant och aktuell arbetslivserfarenhet.
Det är önskvärt att du har arbetat med liknande arbetsuppgifter och har bred erfarenhet inom något eller helst några av följande områden RSA och kontinuitetshantering samt krisledning. Även önskvärt med arbetserfarenhet från en myndighet.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
Arbetsuppgifterna är placerade i säkerhetsklass och vi kommer att genomföra en säkerhetsprövning med registerkontroll före beslut om anställning. Du måste vara svensk medborgare för att bli aktuell för det här jobbet.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. I webbformuläret svarar du också på några kompletterande frågor som bland annat ersätter ett personligt brev.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.