OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Rikspolisstyrelsen söker
Verksamhetsspecialist till Polisens verksamhetsstöd, utvecklings- och förvaltningsenheten, utvecklingssektion 1.
Ange ref.nr 360/13. Ansök senast 29 november 2013.
Rikspolisstyrelsen har ett nationellt samordningsansvar för landets 21 polismyndigheter. Rikspolisstyrelsen består av ett huvudkontor, Polisens verksamhetsstöd, Polishögskolan, Rikskriminalpolisen och Säkerhetspolisen. Riksdagen har fattat beslut om att Rikspolisstyrelsen och polismyndigheterna ska samlas i en myndighet 2015 vilket innebär att nuvarande organisation kommer att förändras.
Polisens verksamhetsstöd genomför och vidareutvecklar tjänster åt Polisen i hela landet på uppdrag av Rikspolisstyrelsens huvudkontor. Vi arbetar enligt beställar-utförarmetoden.
Utvecklings- och förvaltningsenheten (UFE) är en av sex enheter på PVS. Enheten ansvarar för att utveckla och förvalta tjänster inom områdena IT-utveckling, projektledning, säkerhet och polisteknik.
På Rikspolisstyrelsen gör vi nu en storsatsning på att utveckla Polisens samtliga IT-system.
Vi utvecklar och förvaltar ett spännande IT-stöd bestående av många olika stödsystem, som Polisen i hela landet behöver för att kunna utföra ett bra arbete.
ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att ingå i ett team som arbetar med att utveckla och underhålla applikationer inom verksamhetsomårdet Gränskontroll. Vi arbetar enligt agila metoder och i våra team fördelas arbetet att utveckla och förvalta applikationer på teamets medlemmar. För dig i rollen som verksamhetsspecialist kommer arbetet att innebära att fånga verksamhetens krav och behov, ge verksamheten användarstöd i de applikationer som teamet ansvarar för samt delta i felsökning och rättning, testning och dokumentation. Du kommer också att delta i arbetet med att säkerställa att systemen uppfyller beslutade funktions- och säkerhetskrav.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
- teknisk högskoleexamen eller motsvarade kunskaper förvärvade på annat sätt
- mycket god kunskap om gränskontroll
- erfarenhet av internationellt arbete
- god förmåga i tal och skrift på både svenska och engelska
MERITERANDE
Det är meriterande om du har:
- kunskap om de vanligast förekommande systemen som används inom gränskontroll, EPU, SISII, DAR, VIS och WILMA.
- god kännedom om polisens organisation, lednings- och kommunikationssystem samt polisens internationella samarbete inom gränskontroll
PERSONLIGA EGENSKAPER
Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är en god kommunikatör och kan hantera många kontaktytor inom och utanför organisationen samt har förmåga att arbeta både enskilt och i grupp. Dessutom ser vi att du är strukturerad, pedagogisk och tydlig samt har ett utvecklingsinriktat och operativt arbetssätt.
MER OM ANSTÄLLNINGEN
Anställningen är ett vikariat på sex månader med tillträde snarast dock längst t o m 14-05-24. Flextid tillämpas. Tjänsten är placerad på Kungsholmen i Stockholm eller Norrköping och innebär visst resande till vårt andra kontor i Norrköping eller Stockholm.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) genomförs före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap
VILL DU VETA MER? För den fullständiga annonsen samt mer information om Rikspolisstyrelsen, besök Polisens webbplats www.polisen.se