OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Referens: 051649-2013
Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.
Försäkringskassan ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen i Sverige som ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Vi är cirka 13 000 medarbetare på kontor i hela landet.
Vi behöver dig som vill arbeta utifrån vår vision och verksamhetsidé - alltid med engagemang för kundens situation och god kunskap om socialförsäkringen. Vi söker dig som har integritet, vill vara delaktig och alltid göra ditt bästa. Du är en god kollega som samarbetar med andra.
Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv.
Läs mer om vision och verksamhetsidé och om Försäkringskassan som arbetsgivare www.forsakringskassan.se/omfk och www.forsakringskassan.se/jobbahososs
Verksamhetsspecialist
Inriktning HR, Statistik med placering Göteborg
Arbetsuppgifter och Ansvar
Verksamhetsspecialisten frigör tid och skapar mervärde för verksamheten genom att tillhandahålla service vilket innebär att ta fram och analysera statistiska underlag samt systematiskt vidareutveckla kvalitativa och effektiva stödtjänster avseende HR-systemen. Som verksamhetsspecialist har man ett ansvar att besvara frågor och ge kvalificerat stöd genom information via direkt eller indirekt kontakt med våra kunder, d v s chefer och externa aktörer.
Med kunden i fokus utför Verksamhetsspecialisten beställda uppdrag enligt fastlagda processbeskrivningar och metoder. Arbetsuppgifterna förutsätter planering, utredning och analyser. Verksamhetsspecialisten bedömer, fattar beslut inom ramen för ansvarsområdet och utvärderar samt deltar i eller leder förändrings- och utvecklingsarbete som påverkar delar av eller hela myndigheten.
Kvalifikationer
Vi söker dig som
• har akademisk examen eller erfarenhet som bedöms likvärdig
• har goda kunskaper om och gedigen erfarenhet av att arbeta med statistiska analyser och/eller statistikproduktion
• har mycket god kunskap om samt dokumenterad erfarenhet av att använda statistiska mjukvaruprogram och rapportgeneratorer
• har intresse för den datagenererande processen, dvs. för hur registerdata behöver lagras och bearbetas för att på bästa sätt utgöra underlag för statistik och analys
• är noggrann och har en mycket god analytisk förmåga
• är initiativtagande samt mål- och resultatinriktad
• kan uttrycka dig väl i tal och skrift samt har förmågan att kommunicera resultat till olika målgrupper
Det är meriterande om du har
Tidigare erfarenhet av personalstatistik, personalekonomiska nyckeltal och hälsoindex.
Erfarenhet av att arbeta med programmen Microsoft Excel, Microsoft Access, Crystal Reports och QlikView.
Förutsättningar
Resor i tjänsten kan förekomma.
Övrigt
En tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Om du har frågor, kontakta
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Helena Styrén tfn 010-1195540 eller verksamhetsspecialist Christer Sjögren tfn 010-119 51 30. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-specialist Rasmus Lundin tfn 010-119 51 25. Fackliga kontaktpersoner är ST, Annica Rydbäck tfn 010-119 91 08 , SACO, Rita Lundström tfn 010-111 43 72 eller SEKO, Ann-Charlotte Pagdén tfn 010- 113 70 65.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 15/11 2013 märkt med diarienummer 051649-2013. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.