OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Arbetsuppgifter och ansvar
Avdelningen för verksamhetsstöds uppdrag är att samordna och följa upp hållbarhetsarbetet och att förvalta och utveckla myndighetens miljöledningssystem. Miljöledningssystemet motsvarar kraven i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter och miljöledningsstandarden ISO 14001:2015.
Som verksamhetsspecialist kommer du vara med och vidareutveckla Försäkringskassans hållbarhetsarbete och arbetet med myndighetens bidrag till de globala målen i Agenda 2030.
Du kommer att arbeta i ett team med ytterligare två hållbarhetssamordnare, där du kommer att arbeta såväl självständigt som inom teamet med de olika hållbarhetsdimensionerna. Rapportering sker till områdeschefen, men hållbarhetssamordnarnas roll är övergripande och innefattar hela Försäkringskassan. Arbetet som hållbarhetssamordnare sker därför i nära samverkan med andra enheter inom Försäkringskassan och med de hållbarhetskontakter och miljöombud som finns i verksamheten. I arbetet ingår även att arbeta med omvärldsbevakning och nätverk externt inom ditt ansvarsområde.
I ditt arbete kommer du bland annat att:
• bidra till att vidareutveckla hållbarhetsarbetet och arbetet med de globala målen i Agenda 2030 samt verka för en integrering i befintliga processer, arbetssätt och styrdokument
• bidra till utvecklingen av processer och arbetssätt för samordning, uppföljning och rapportering av hållbarhetsarbetet för hela myndigheten
• identifiera och driva förbättringsinsatser i myndighetens hållbarhetsarbete
• bidra till framtagandet av mål och aktiviteter i hållbarhetsarbetet, i samverkan med övriga verksamheten
• ansvara för framtagning och presentation av beslutsunderlag och rapporter som rör hållbarhetsarbetet
• delta i projekt och/eller andra interna och externa forum inom hållbarhetsområdet
• kommunicera och förankra hållbarhetsarbetet inom Försäkringskassan samt ta fram relevant information till verksamheten och andra intressenter
Vi söker dig som:
• har en för tjänsten relevant examen från högskola eller universitet eller erfarenheter/ kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• har erfarenhet av att arbeta med att integrera hållbarhetsfrågor och Agenda 2030 i verksamheter
• har arbetat med väsentlighetsanalys och intressentdialog i hållbarhetsarbetet, inkl. i arbetet med de globala målen i Agenda 2030
• har flera års dokumenterad erfarenhet av att driva, utveckla, strukturera, följa upp och kommunicera hållbarhetsarbete
• har arbetat med att ta fram och presentera beslutsunderlag kopplat till hållbarhetsarbetet
• har arbetat med utveckling och förvaltning av miljöledningssystem enligt ISO 14001:2015
• har arbetat med hållbarhetsarbete inklusive miljöledning i en offentlig organisation
• har flera års projektledarerfarenhet inom hållbarhetsområdet
• har flera års erfarenhet av verksamhetsutveckling kopplat till hållbarhetsfrågor
• är initiativtagande, resultatorienterad, analytisk och kvalitetsmedveten
• är bra på att tänka och verka utifrån ett helhetsperspektiv
• är bra på att inspirera och engagera andra i hållbarhetsarbetet
• är positiv, prestigelös och har en mycket god förmåga att samarbeta och skapa goda relationer, såväl internt som externt
• har god kommunikationsförmåga, såväl muntligt som skriftligt, på svenska och engelska
• har goda kunskaper i MS Office-programmen
Det är meriterande om du:
• har arbetat med nudging kopplat till hållbarhetsarbetet
• har erfarenhet av att arbeta med hållbarhetsredovisning
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
En tillsvidaretjänst, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas. Placering på Försäkringskassan vid Telefonplan i Stockholm, där vi arbetar aktivitetsbaserat.
Kontakt Chef: Rebecca Frisk, 010 113 71 03 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Helena Bjärnlind, 010 112 40 83 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Daniel Källström, 010 119 61 29 Saco-S: Cecilia Silverson, 010 115 26 18 och Seko: Eliza Grundström, 010 115 34 02
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 13:e februari.
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.