Verksamhetsspecialist till lönerelaterade tjänster

Arbetsbeskrivning

Statens servicecenter utformar och erbjuder tjänster inom området administrativt stöd till myndigheter i syfte att uppnå sänkta kostnader med bibehållen eller ökad kvalitet för staten som helhet. Myndigheten, med ca 400 anställda, startade den 1 juni 2012 och finns i Gävle (HK), Göteborg, Eskilstuna, Stockholm och Östersund. Vi erbjuder ekonomi- och löneadministrativa tjänster samt e-handelstjänster. Statens servicecenter ska verka för att 50 procent av staten mätt i antalet anställda är anslutna till myndighetens tjänster vid utgången av år 2017. Detta ställer krav på ständig tillväxt av nya kunder, ökad effektivitet och utveckling av nya tjänsteområden. Vill du anta utmaningen tillsammans med oss?

Huvudsakliga arbetsuppgifter
För att ansluta nya kunder till Statens servicecenter arbetar vi i projektform genom anslutningsteam.  Anslutningsteamen arbetar med övertagandet av löneadministrationen från blivande kunder. I teamen ingår representanter från lön, servicedesk och IT, teamen leds av en projektledare. En viktig yrkesroll i dessa anslutningsteam är verksamhetsspecialisten som står för expertkunskap kring lön och löneprocesser. Verksamhetsspecialisten är den person som ansvarar för att standardprocesserna inom lön används för de kundmyndigheter som ansluts.

Verksamhetsspecialisten ansvarar för överlämning av löneadministrationen från kundmyndigheten till Statens servicecenter. Som verksamhetsspecialist arbetar du med att kartlägga och dokumentera den befintliga löneadministrationen vid kundmyndigheten samt definiera och hantera gapet mellan kundmyndighetens- och Statens servicecenters löneprocesser. Du är behjälplig vid införandet av Statens servicecenters stödsystem vid kundmyndigheterna gällande information och handhavande. Verksamhetsspecialisten stödjer de lönehandläggare som ska överta löneadministrationen för de nya kund-myndigheterna. Som verksamhetsspecialist arbetar du även med processförbättringar inom lön.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen eller motsvarande utbildning/kompetens
• Erfarenhet av lönearbete
• Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
• God kunskap om avtal och regelverk
• Erfarenhet av relevanta system

Dessutom är det meriterande om du har:
• God kunskap om standardprocesser för lönehantering

Vidare ska du:
• Ha god kommunikativ förmåga
• Vara serviceinriktad och övertygande
• Vara strukturerad
• Ha god samarbetsförmåga

Övrigt
Anställningen innebär en del resande.
Anställningen är 100 % och tillsvidare.
Anställningen är placerad i Östersund
Vi tillämpar 6 månaders provanställning.


Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Fackliga kontakter Annika Andersson ST tel. 010-456 00 57, Peter Wikander Saco-S tel. 08-665 29 34, Håkan Alenius SEKO tel. 026-656582

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Statens Servicecenter GÄVLE
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast lön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 25 juli 2016

Liknande jobb


27 december 2024

Lönekonsult i Agda

27 december 2024

Senior Lönespecialist

27 december 2024

27 december 2024