Verksamhetsstrateg

Arbetsbeskrivning

Katrineholm är en kommun i stark tillväxt där lust är den drivande kraften för skapande och utveckling, för liv, lärande och företagsamhet. Här är allt nära, en timmes tågresa från Stockholm och två timmar från Göteborg. Vi växer - väx med oss!

Vi söker en verksamhetsstrateg som också kommer att fungera som stöd till vår förvaltnings ledningsgrupp. Är du driven, serviceminded och strukturerad med ett positivt förhållningssätt? Då har vi ett utvecklande och roligt arbete att erbjuda dig! Du är anställd på Service- och teknikförvaltningen men arbetar mot både Kulturförvaltningen och Service- och teknikförvaltningen.

Service- och teknikförvaltningen är Katrineholms kommuns gemensamma service- och tjänsteleverantör som består av cirka 240 medarbetare. Vi ansvarar för drift, förvaltning och utveckling av tjänster inom: måltid, livsmiljö, kommunikation, aktiv fritid och service. Förvaltningens medarbetare drivs av stort engagemang och kundfokus - varje dag utför vi tjänster som både invånare och medarbetare i kommunen värderar högt.

Kulturförvaltningen med cirka 45 medarbetare ansvarar bland annat för kommunens kulturhus, skolbibliotek och biblioteksverksamhet, den kommunala kulturverksamheten, utställningsverksamhet i kommunens konsthall, ungdomsverksamhet och konstnärlig gestaltning av kommunens byggnader, parker och torg. Vikten av kultur som bärare av goda samhällsvärden och en möjliggörare för demokratiska samtal och delaktighet är ständigt på agendan.

Välkommen att jobba med ett gäng som älskar sitt jobb - och det hoppas vi att du också kommer att göra!

ARBETSUPPGIFTER
Som verksamhetsstrateg leder du arbetet med förvaltningarnas strategiska planering utifrån budget och målstyrning. Du arbetar också med verksamhetsuppföljning tillsammans med ansvariga chefer samt identifierar och prioriterar olika utvecklingsområden. Detta är ett nytt, brett och spännande uppdrag för dig som vill vara med och utveckla kultur- samt service- och teknikförvaltningarnas arbete. Du får en nyckelroll med stort ansvar och du har ett tätt samarbete med förvaltningarnas administrativa chef.

Du kommer bland annat:
• operativt samordna förvaltningarnas beredning av ärenden
• handlägga/bereda ärenden till förvaltningarnas nämnder
• arbeta med förvaltningarnas dokumenthantering
• fungera som stöd till administrativ chef men också övrig förvaltningsledning
• föredra ärenden på nämndsammanträden
• ta fram rutiner och riktlinjer för förvaltningen

Du är involverad i förvaltningens arbete med informationssäkerhet och ansvarar för en del arbete gällande arkiv/dokumenthantering. Du kommer också fungera som service- och teknikförvaltningens dataskyddssamordnare och arbeta vidare med frågor som rör till exempel GDPR.

Du får möjligheten att kombinera operativt och strategiskt arbete där du ansvarar för att hålla ihop arbetet på en övergripande nivå, men du stöttar också verksamhet och ledning i löpande operativa frågor. Arbetet bygger på förståelse för det politiska uppdraget, god samverkan och dialog med olika nyckelpersoner både inom och utanför förvaltningarna.

Det här är en roll för dig som är redo att kombinera din erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete med en stor dos samverkan och möjlighet att utveckla förvaltningarnas nämndarbete och som lockas av att få vara med och påverka arbetet inom service- och teknik- samt kulturförvaltningen!

KVALIFIKATIONER
Du har avslutad akademisk utbildning inom relevant område (120p/180hp) till exempel offentlig förvaltning, statsvetenskap, arkiv- och informationsvetenskap eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig. Du har minst några års arbetslivserfarenhet från arbete med ärenden och frågor på en strategisk nivå vid en förvaltningsmyndighet. Du har dokumenterad erfarenhet av att planera samt leda och genomföra utvecklingsarbete på övergripande nivå med goda resultat.

Du behöver ha mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och en god vana av att använda IT som verktyg i vardagen och goda kunskaper i Officepaketet. Då det i rollen ställs krav på förmåga att förstå och hantera det politiska uppdraget behöver du ha kunskap och förståelse för detta.

Vi ser det som meriterande om du har:
• vana av och fallenhet för att hålla presentationer, dragningar osv.
• tidigare erfarenhet av att skriva yttranden till motioner och remisser
• erfarenhet av att arbeta i Stratsys
• erfarenhet av att arbeta med GDPR-frågor
• kunskap kring arkiv, delegationsordning, informationssäkerhet samt offentlighet och sekretess
• vana av att arbeta i ärendehanteringssystemet LEX
• tidigare erfarenhet av att arbeta som chefsstöd på/nära ledningsnivå

Du har god förmåga att samarbeta och driva utveckling och du planerar och prioriterar ditt arbete på ett sätt som gör att du bidrar till att vi når verksamhetsmålen och att du håller tidsramar. Du behöver ha helhetssyn och mycket god strategisk och analytisk förmåga samtidigt som du har förmågan att arbeta även med de uppgifter som ställer krav på noggrannhet och sinne för detaljer. Du arbetar självständigt och vågar lita på din kunskap och förmåga när du fattar beslut inom ramen för ditt uppdrag.

Då tjänsten sträcker sig över två förvaltningar är det viktigt att du är flexibel, att du agerar
prestigelöst samt att du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och förutsättningar.

ÖVRIGT
Tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas.

Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Dennis Sköldin
0150-578 96
Vision Göran Svenningson
0150-570 00
Kommunal Jarmo Heinonen
0150-576 76
Enhetschef Stefan Hellström
0150-571 71
Parkingenjör Johan Ronnesjö
0150-572 18
Parkmästare/entreprenadingenjör Michael Antonsen
0150-572 16
Vision Erland Fröjd
0150-571 55
Kommunal Johan Larsson
0703-40 08 10
Mätningsingenjör Torgny Lundqvist
0150-571 59
Nutritionsansvarig dietist Sara Svensson
0150-572 20

Sammanfattning

Besöksadress

AVA-Huset, Trädgårdsgatan 1 64180 Katrineholm
None

Postadress

None
Katrineholm, 64180

Liknande jobb


14 november 2024

Business Controller till Recipharm i Uppsala

Business Controller till Recipharm i Uppsala

14 november 2024

14 november 2024

Senior Business Controller till växande team

Senior Business Controller till växande team

14 november 2024