Verksamhetsstrateg, Gävle

Verksamhetsstrateg, Gävle

Arbetsbeskrivning

Lantmäteriet är den myndighet som kartlägger Sverige. Till våra uppgifter hör också att registrera och säkra ägandet av alla fastigheter samt hantera deras gränser. Nu söker vi dig som har ett starkt samhällsengagemang.

Genom effektiv, rättssäker och kvalitativ fastighetsbildning skapar du som medarbetare på Lantmäteriet förutsättningar för en hållbar tillväxt i det svenska samhället. Det lägger grunden för ett tryggt fastighetsägande och bidrar till en stabil samhällsekonomi.



ARBETSUPPGIFTER
Som Verksamhetsstrateg är du en del av Fastighetsbildningens stab. Stabens uppdrag är att vara ett kvalificerat berednings- och beslutsstöd till divisionschefen och ledningsgruppen. Staben arbetar strategiskt och långsiktigt med utgångspunkt i myndighetens målområden för att hela verksamhetsområdet ska klara sitt uppdrag i rätt tid, till rätt kostnad, med rätt kvalitet och god arbetsmiljö. Du medverkar till att staben förbättrar förutsättningarna för en välfungerande och effektiv fastighetsbildningsverksamhet och arbetar proaktivt med utvecklingsarbete som syftar till att möta kundernas och samhällets behov. Som medarbetare i staben bidrar du aktivt till att utveckla fastighetsbildningen i Sverige.

Lantmäteriets styrelse har fastställt inriktningen att Lantmäteriet ska erbjuda de kommunala lantmäterimyndigheterna (KLM) ett digitalt stöd för handläggning i förrättningsprocessen, samt att ha en dialog med kommunerna i syfte att förbereda förutsättningarna för dem att ansluta till det nya stödet. Din roll blir att i nära samarbete med verksamhetsledningen samverka med kommuner med fastighetsbildningsmyndighet och med Sveriges Kommuner och Regioner samt samverka internt inom Lantmäteriet för att ta fram beslutsunderlag för såväl kommunerna som Lantmäteriet. Du kommer samverka på en strategisk och övergripande nivå såväl som på en mer verksamhetsnära och operativ nivå.

Utöver denna huvuduppgift kan andra arbetsuppgifter bli aktuella,
till exempel att följa upp verksamhetsområdets ärendeflöde på nationell nivå och delta i vidareutvecklingen, att genomföra utredningar och ta fram beslutsunderlag för verksamhetsområdets ledningsgrupp, att besvara remisser samt att samverka med andra externa aktörer och internt inom Lantmäteriet för en myndighetsgemensam syn.

Tjänsteort för verksamhetsstrategen är inte förutbestämd. Det är möjligt att utgå från något av Lantmäteriets 50 lokalkontor. Eftersom Lantmäteriet är en nationell myndighet ingår en del resor i tjänsten.

KVALIFIKATIONER
Vi vill att du har en svensk eller validerad högskoleexamen inom samhällsbyggnad. Du har en gedigen yrkeserfarenhet inom samhällsbyggnadssektorn. Du som söker tjänsten har erfarenhet av fastighetsbildningsverksamhet inom Lantmäteriet. Tjänsten kräver mycket god förmåga i att tala och skriva på svenska.

Vi ser det som meriterande om du har chefserfarenhet eller erfarenhet av annat ledningsarbete, arbete i en stab eller med projektledning. Det är önskvärt att du har erfarenhet av strategiskt arbete och utredningsarbete.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och vill att du har mycket god samarbetsförmåga, tänker strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor samt anpassar dina handlingar till detta. Du är prestigelös, flexibel och kan lätt ändra ditt synsätt och förhållningssätt samt ser möjligheterna i förändringar. Du driver självständigt och med framgång ditt utredningsarbete, och har god analytisk förmåga. Det är viktigt att du själv kan ta initiativ, sätta igång aktiviteter och uppnå resultat. För tjänsten behövs mycket god förmåga att kommunicera muntligt och skriftligt, och du kan med lätthet skapa god kontakt med personer såväl inom som utanför organisationen.

ÖVRIGT
På Lantmäteriet arbetar vi med att säkra ägandet av fastigheter och att tillgängliggöra geodata till samhället och vi är myndigheten som tar ledning i digitaliseringen av samhällsbyggnadsprocessen. Vi vet att våra medarbetare är vår viktigaste resurs för att lyckas med vårt uppdrag. Genom att arbeta med jämställdhet och mångfald som självklara delar av verksamheten skapar vi en inkluderande kultur där olikheter är en av våra framgångsfaktorer. I vårt medarbetarskap ingår det att alla medarbetare agerar utifrån vår värdegrund: service, öppenhet och handlingskraft.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om tjänsten besvaras av de kontaktpersoner som anges i annonsen.

Kontaktpersonerna finns tillgängliga för att besvara frågor, dock med viss fördröjning, pga pågående semesterperiod.

Kontaktpersoner på detta företaget

Funktionschef Adnan Todorovac
08-7095750
Funktionschef Sofie Berglund
08-7095756
Enhetschef Max Lokrantz
08-709 57 02
Funktionschef Sofie Berglund
08-7095756

Sammanfattning

Besöksadress

Lantmäterigatan 2 C 80182 Gävle
None

Postadress

Lantmäteriet
Gävle, 80182

Liknande jobb


20 december 2024

GRC-konsult

GRC-konsult

20 december 2024

Konsult inom Robust Kommunikation

Konsult inom Robust Kommunikation

18 december 2024

18 december 2024