Verksamhetsstrateg till GD-staben

Verksamhetsstrateg till GD-staben

Arbetsbeskrivning

Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor är en statlig myndighet som tar fram kunskap om ungas levnadsvillkor och om det civila samhällets förutsättningar. Vi ger stöd till föreningsliv, kommuner och internationellt samarbete. Vi sprider kunskapen i mötet med människor, på såväl nationell som europeisk nivå. Vi fördelar också statsbidrag som ger små och stora organisationer möjlighet att växa och utvecklas. Internationella bidrag ger kommuner och organisationer möjlighet att arbeta praktiskt med ungdomspolitik på lokal, regional, nationell och europeisk nivå och ger unga möjlighet att tillbringa upp till ett år utomlands som volontär.

Vi erbjuder en modern arbetsplats med viktiga uppdrag som engagerar oss och våra målgrupper. Här får du stora möjligheter att utvecklas både i din yrkesroll och som person.

Vi är en av Sveriges hbtqi-strategiska myndigheter och arbetar aktivt med jämställdhetsintegrering. Vi har ett normkritiskt perspektiv och bedriver ett arbete för att motverka diskriminering bland unga.

ARBETSUPPGIFTER
MUCF:s GD-stab ansvarar för styrande och stödjande processer inom styrning, uppföljning och redovisning av verksamheten, ger stöd i strategisk kommunikation, stöd i juridiska frågor samt stöd i frågor som rör ungdomspolitik och civilsamhällespolitik. Nu söker vi en verksamhetsstrateg som kan delta i detta arbete. Du kommer att ingå i ett team med vår verksamhetscontroller och verksamhetsutvecklare.

Verksamhetsstrategen har som huvudsaklig arbetsuppgift att på en övergripande, strategisk nivå samordna myndighetens interna arbete med jämställdhetsintegrering, myndighetens hbtqi-strategiska uppdrag och arbetet med funktionsrättsfrågor. Det innebär bland annat att med utgångspunkt i myndighetens treårsplan för dessa myndighetsövergripande uppdrag bidra till att de integreras i MUCF:s övriga verksamhet. Du kommer till exempel att vara ett stöd till medarbetare och chefer i planering och uppföljning av verksamheten, ta fram beslutsunderlag till generaldirektören och myndighetens ledningsgrupp, bedriva omvärldsbevakning samt arbeta med samverkan och nätverkande med andra myndigheter och övriga relevanta aktörer inom områdena. Verksamhetsstrategen deltar vidare i arbetet med myndighetens strategiska plan, budgetunderlag och årsredovisning, bland annat genom att ta fram sammanställningar och analyser av underlag från verksamheten.

Anställningen innebär vidare att delta i GD-stabens arbete med utveckling och uppföljning av verksamheten samt i andra uppgifter som GD-staben får i uppdrag att utföra.

MUCF tror på ett fortsatt framtida flexibelt arbetssätt med möjlighet att arbeta på distans utifrån verksamhetens behov. Närvaro på kontoret i Växjö bestäms i samråd med stabschefen utifrån dina personliga förutsättningar samt verksamhetens behov.

KVALIFIKATIONER
Du har en akademisk utbildning med samhällsvetenskaplig, ekonomisk eller juridisk inriktning, eller annan utbildning som MUCF bedömer vara likvärdig. Anställningen kräver kunskaper om och erfarenhet av att arbeta med ett eller flera av områdena jämställdhetsintegrering, hbtqi, funktionsrätt eller övriga diskrimineringsfrågor. Det finns etablerade stödstrukturer inom flera av dessa områden som kommer att vara till hjälp i arbetet med uppdrag som du har mindre kunskap om. Du behöver ha erfarenhet av att arbeta normkritiskt och intersektionellt.

Som person är du bra på att prioritera och trivs med att arbeta såväl på strategisk nivå som operativt och i ett högt tempo. Du är engagerad och tar stort eget ansvar. Du är strukturerad och tycker om att hålla god administrativ ordning och har lätt för att samarbeta med kollegor och externa partners. Da arbetet innebär en hel del samarbete med och stöd till myndighetens övriga avdelningar/enheter lägger vi stor vikt vid din förmåga att relatera till andra människor på ett lyhört och smidigt sätt och dela med dig av din kunskap för att nå verksamhetens mål.

Arbetet kräver att du har god analytisk förmåga och god förmåga att uttrycka dig tydligt, enkelt och begripligt i tal och skrift, samt förmåga att på ett pedagogiskt sätt förklara den myndighetsövergripande uppdragen för medarbetare. Du behöver också snabbt kunna växla mellan olika frågor och ha god förmåga att prioritera, planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt. Vana vid självständigt och utåtriktat arbete är betydelsefulla egenskaper.

Det är meriterande med erfarenhet av att leda utvecklingsprocesser samt om du har erfarenhet som projektledare med ekonomiansvar, liksom om du har arbetat med att ge stöd i verksamhetsplanering och verksamhetsuppföljning på en statlig myndighet. Då du kommer att arbeta nära verksamheten är det också meriterande att du har kunskap eller erfarenhet inom ett eller flera av myndighetens huvudsakliga arbetsområden inom ungdoms- eller civilsamhällespolitiken och att erfarenheten har förvärvats på nationell nivå.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.

ÖVRIGT
MUCF har ambitionen att tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och mångfald tillför organisationen.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Som kandidat ansvarar du för att de lämnade uppgifterna är sanningsenliga och korrekta samt att de lämnas till MUCF senast 24.00 sista ansökningsdagen. Uppgifterna behandlas och sparas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

Liknande jobb