Verksamhetsutvecklande administratör

Verksamhetsutvecklande administratör

Arbetsbeskrivning

Räddningstjänsten NorrtäljeRäddningstjänsten är en del av kommunens trygghets- och säkerhetskontor och vi verkar för att Norrtälje ska vara en trygg och säker kommun för samtliga invånare - även under svåra förhållanden. Vi håller beredskap dygnet runt på fem orter där våra brandstationer finns. Heltidsstationen ligger i Norrtälje och deltidsstationerna i Rimbo, Hallstavik, Älmsta och på Blidö.

Vårt uppdrag är komplext och vi jobbar både förebyggande och skadeavhjälpande. I uppdraget ingår bland annat:• Operativ verksamhet som genomför räddningsinsatser vid bränder, olyckor, akuta sjukdomsfall, utsläpp av miljöfarliga ämnen och krissituationer.
• Utbildning och rådgivning till invånare och kommunmedarbetare inom exempelvis förebyggande av brand och livräddning (HLR).
• Att som remissinstans bistå enheter inom kommunen samt andra myndigheter i brandskyddsfrågor.
• Myndighetsansvar i tillstånds- och tillsynsärenden bland annat avseende brandskydd, hantering av brandfarliga och explosiva varor samt för verksamheterna brandskyddskontroll och sotning.


Om tjänsten
Vi söker en administratör med verksamhetsutvecklande funktion som kan vara med i arbetet att starta upp, driva och utveckla administrationen på en nystartad enhet.

Från och med april 2022 kommer räddningstjänsten att utföra lagstadgad brandskyddskontroll av eldstäder och imkanaler i intern regi. Förändringen innebär att en ny enhet byggs upp från grunden på räddningstjänsten. Enheten kommer att bestå av ca 9-11 medarbetare, där merparten kommer att vara brandskyddskontrollanter som utför kontrollerna runt om i vår kommun. Brandskyddskontrollen i sig innebär myndighetsutövning där brandsäkerheten kring eldstäder, skorstenar och imkanaler från storkök kontrolleras ur brandskyddssynpunkt för att förebygga brand. Eftersom brandskyddskontrollen är en lagstyrd verksamhet är hela administrationen runt verksamheten styrd av detta och rättssäkerhet och förvaltningslag är viktiga utgångspunkter för det vi gör. Administrationen kommer att vara en betydande del för att driva runt enhetens verksamhet.

Arbetsbeskrivning
Du kommer att ha din arbetsplats på brandstationen i Norrtälje och tillhöra enheten Brandskyddskontroll.
Inledningsvis kommer du tillsammans med enhetschefen arbeta med uppbyggnaden av administrationen. Arbetet handlar om att hitta lösningar för det som ännu inte finns och du kommer att driva delar av detta självgående. Grunden ska sättas i verksamhetssystemet, kopplingar till andra digitala lösningar tas fram och samarbeten med andra delar av kommunen ska komma på plats. Det ska fastställas rutiner och arbetssätt kring allt som rör administrationen.

När enheten är driftsatt kommer dina arbetsgifter att bestå av administrativa arbetsuppgifter i de system och rutiner som utarbetats. Det kan exempelvis handla om kontakten med invånare via mail och telefon, hantering av bokningar, aviseringar, fakturering, posthantering, registervård, hantering av arbetsordrar samt administrativ hantering kring förelägganden. Visst arbete kan även ske i samarbete med räddningstjänstens övriga enheter, då räddningstjänsten verksamhetssystem är övergripande för hela verksamheten. En viktig del i dina arbetsuppgifter kommer att vara den fortsatta vidareutvecklingen av administrationen med målet att erbjuda invånaren moderna och effektiva lösningar i kontakten med oss. 

Personliga egenskaper

• Du är kvalitetsmedveten och strukturerad.
• Du driver dina arbetsuppgifter självständigt, tar initiativ och ser vad som behöver göras utifrån givna förutsättningar och mål.
• Du har en problemlösande inställning med egna idéer för att utveckla och göra bättre.
• Du har mycket god kommunikationsförmåga i såväl tal som skrift.
• Du är serviceinriktad och är bekväm med att vara ”spindeln i nätet”.
• Du har lätt för att ta kontakt och nätverka med nya människor.
• Du är en van IT-användare, har lätt för att lära dig nya system och digitala arbetssätt. 

Kvalifikationer
Krav för att söka tjänsten:


• Dokumenterad erfarenhet och/eller utbildning som möjliggör att du omgående kan driva delar av uppbyggnaden av administrationen utifrån att enheten ska vara i drift i april 2022.
• Högskoleexamen med inriktning mot ekonomi/IT/administration/projektledning.

Kompetens som är mycket meriterande:


• Erfarenhet från arbete i räddningstjänstens verksamhetssystem Daedalos.

Kompetenser som är meriterande:


• Erfarenhet från räddningstjänst eller annan offentlig förvaltning.
• Erfarenhet kring de lagar som styr verksamheten - Lag (2003:778) om skydd mot olyckor, boverkets byggregler (kap.5) samt förvaltningslagen.

Vi kommer att fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Anställningsform
- Tillsvidareanställning, heltid.

- Tillträdesdag enligt överenskommelse. Vi är i behov av att tillsätta tjänsten snarast möjligt.

- Sista ansökningsdag 2021-09-30.

Urvalsarbete och intervjuer sker löpande under annonseringstiden.

 



Om NorrtäljeNorrtälje är en skärgårdskommun i hjärtat av Roslagen. Till ytan är Norrtälje kommun den största kommunen i Stockholms län. Här finner du härlig mix av lantliga miljöer och en stad i tillväxt och utveckling. Norrtälje har småstadens idylliska stadskärna, öppna landskap, natur, hav och en fantastisk skärgård med tusentals öar. När du arbetar i vår kommun har du möjlighet att kombinera ett inspirerande jobb med en aktiv fritid i natursköna miljöer. Närheten till Stockholm, Uppsala och Arlanda öppnar för ännu fler möjligheter.
• På Norrtälje kommuns webbplats kan du läsa om kommunens vision - Global livsstil – lokalt liv
• 2 500 personer har Norrtälje kommun som arbetsgivare. Tillsammans arbetar vi efter tre värderingar: invånaren först, allas lika värde och höga förväntningar.
• Läs mer om Räddningstjänsten Norrtälje kommun

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Norrtälje Kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 september 2021
  • Ansök senast: 5 oktober 2021

Liknande jobb


Verksamhetskoordinator

Verksamhetskoordinator

3 oktober 2024

2 oktober 2024

Projektkoordinator

24 september 2024