Verksamhetsutvecklande administratör till Räddningstjänsten

Verksamhetsutvecklande administratör till Räddningstjänsten

Arbetsbeskrivning

Räddningstjänsten

Räddningstjänsten verkar för att Norrtälje ska vara en trygg och säker kommun för samtliga invånare, även under svåra förhållanden. Vi håller beredskap dygnet runt på våra fem brandstationer på Blidö, i Norrtälje, Hallstavik, Rimbo och Älmsta.

Vårt uppdrag är komplext och vi verkar både förebyggande och skadeavhjälpande. I det förebyggande uppdraget ingår bland annat information, råd och anvisningar till invånare samt utbildning av elever och medarbetare i kommunen. Räddningstjänsten ansvarar för tillsynsärenden avseende brandskydd samt tillstånds- och tillsynsärenden avseende hantering av brandfarliga och explosiva varor. Vi bedriver brandskyddskontroll i egen regi och ansvarar för sotningen som utförs av upphandlad entreprenör.

Den skadeavhjälpande verksamheten omfattar räddningsinsatser vid bränder, olyckor, utsläpp av miljöfarliga ämnen och andra olyckor. Vi samarbetar med åtta andra räddningstjänstorganisationer i Räddningsregion östra Svealand.  
Om tjänsten
Vi söker en administratör som kan driva utvecklingen av de administrativa uppgifterna på vår enhet Brandskyddskontroll. Enheten övertog verksamheten brandskydds­kontroll i egen regi den 1 april 2022 och växte då till tio medarbetare. Enhetens administration är av stor betydelse för att driva enhetens verksamheter effektivt.

Enheten Brandskyddskontrolls verksamheter omfattar lagstadgad brandskyddskontroll av eldstäder och skorstenar samt imkanaler från storkök i Norrtälje kommun. Vidare ansvarar enheten för kontakt med och uppföljning av den upphandlade entreprenör som utför sotning i kommunen.

Brandskyddskontrollen är en brandförebyggande myndighets­utövning och administrationen kännetecknas därför av höga krav på professionalism och rättssäkerhet.

 

Arbetsbeskrivning
Du kommer att ha din arbetsplats på brandstationen i Norrtälje och vara placerad i enheten Brandskyddskontroll.

Dina arbetsgifter kommer främst bestå av administrativa arbetsuppgifter i de system vi använder och efter de rutiner som vi utarbetat hittills. Arbetsuppgifterna omfattar exempelvis kontakt med invånare via e-post och telefon, hantering av bokningar, aviseringar, posthantering, register­vård, hantering av arbetsordrar samt administrativ hantering beträffande tjänsteanteckningar och förelägganden. Visst arbete sker i samarbete med Räddningstjänstens övriga enheter, då Räddningstjänsten verksamhetssystem är övergripande för hela verksamheten.

En viktig del av dina arbetsuppgifter är att driva den fortsatta utvecklingen av administrationen avseende både rutiner och system. Ständiga förbättringar är centralt för oss och därför behöver du ha ”drivet” för att vara med i vår fortsatta utveckling.

 

Kvalifikationer
Krav för att söka tjänsten:


• Högskoleexamen med inriktning mot ekonomi, IT, administration, juridik eller projektledning.

Kompetens som är mycket meriterande:


• Dokumenterad erfarenhet som visar att du kan vara en drivande faktor i vår utveckling framåt.
• Erfarenhet från arbete i räddningstjänstens verksamhetssystem Daedalos.

Kompetenser som är meriterande:


• Erfarenhet från räddningstjänst eller annan offentlig förvaltning.
• Erfarenhet av de lagar och regler som främst styr verksamheten brandskyddskontroll; lagen (2003:778) om skydd mot olyckor, förvaltningslagen (2017:900) samt Boverkets byggregler (kap.5).

Personliga egenskaper:

Du är kvalitetsmedveten och strukturerad. Du driver dina arbetsuppgifter självständigt, tar initiativ och ser vad som behöver göras utifrån givna förutsättningar och mål. Du har en problem­lösande inställning och förmåga att se hur verksamheten kan utvecklas och göras bättre. Du har mycket god kommunikationsförmåga i såväl tal som skrift. Du är serviceinriktad och har ett professionellt bemötande i alla kontakter. Du har lätt för att ta kontakt och nätverka med nya människor. Du är en van IT-användare, har lätt för att lära dig nya system och digitala arbetssätt.

Vi kommer att fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.

 

Anställningsform

• Tillsvidareanställning, heltid.
• Tillträdesdag enligt överenskommelse. 

Urvalsarbete och intervjuer sker löpande under annonseringstiden.

 

Om Norrtälje kommun
Norrtälje är en skärgårdskommun i hjärtat av Roslagen. Till ytan är Norrtälje kommun den största kommunen i Stockholms län. Här finner du härlig mix av lantliga miljöer och en stad i tillväxt och utveckling. Norrtälje har småstadens idylliska stadskärna, öppna landskap, natur, hav och en fantastisk skärgård med tusentals öar. När du arbetar i vår kommun har du möjlighet att kombinera ett inspirerande jobb med en aktiv fritid i natursköna miljöer. Närheten till Stockholm, Uppsala och Arlanda öppnar för ännu fler möjligheter.

• På Norrtälje kommuns webbplats kan du läsa om kommunens vision - Global livsstil – lokalt liv
• Ungefär 3 450 personer har Norrtälje kommun som arbetsgivare. Tillsammans arbetar vi efter tre värderingar: invånaren först, allas lika värde och höga förväntningar.
• Läs mer om Räddningstjänsten Norrtälje kommun

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Norrtälje Kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 november 2022
  • Ansök senast: 21 december 2022

Liknande jobb


22 november 2024