OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en verksamhetsutvecklande jurist till rättsavdelningen med placering på informationsförvaltningsenheten i Stockholm. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor att utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Om arbetet
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.
Informationsförvaltningsenhetens verksamhet består bl.a. av att leda processer och verksamhetsutveckling inom informationsförvaltningsområdet. Vi är informationsägare för flera av polisens IT-system med omfattande personuppgiftsbehandlingar, t.ex. ett antal centrala register, dokument- och ärendehantering samt e-arkiv. Vi leder och utvecklar bland annat processerna för begäran om allmän handling, arkiv, post och registratur.
Arbetsuppgifter
Vill du vara med och utveckla Polismyndighetens process för utlämnande av allmän handling och bidra i enhetens kvalitetsarbete när det gäller personuppgiftsbehandling inom informationsförvaltningen? För sådant arbete söker vi nu en verksamhetsutvecklare med juristutbildning och erfarenhet av att arbeta som jurist.
I arbetet med processutveckling ingår att tillsammans med ansvarig processledare utveckla, styra och följa upp processen för utlämnande av allmän handling inom hela Polismyndigheten. Arbetet innebär att samverka med olika funktioner inom hela myndigheten, fånga upp förändringsbehov, utveckla styrande dokument, informera och sprida kunskap om processen samt planera och leda uppdrag och arbetsmöten.
I arbetet med personuppgiftsfrågor ingår att utveckla styrande dokument, driva behörighetsrevisioner och personuppgiftsnätverk samt att bistå enhetens informationsägare med personuppgiftsanmälningar och avtal om informationsförsörjning.
Resor kan förekomma i arbetet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
juris kandidatexamen eller juristexamen
minst 3 års aktuell erfarenhet av att arbeta som jurist i offentlig sektor med att självständigt utreda och besluta i juridiska frågor
mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska
Det är meriterande om du har/är
erfarenhet av att skriva styrdokument, handledningar och avtal
erfarenhet av att arbeta som jurist med personuppgiftsfrågor
erfarenhet av att arbeta som jurist med frågor inom området offentlighet och sekretess
erfarenhet av verksamhetsutveckling, projektledning, processutveckling eller motsvarande
notariemeriterad.
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som verksamhetsutvecklande jurist med personuppgiftsfrågor och processutveckling på informationsförvaltningsenheten är det viktigt att du är självgående, uthållig och har god samarbetsförmåga. Du är kvalitetsmedveten, trivs med att arbeta lösningsorienterat och har en god analytisk förmåga.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Annika Rodhe, 070-276 95 53, annika.rodhe@polisen.se
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Johanna Garke, 073 037 85 42, johanna.garke@polisen.se
Fackliga kontaktpersoner:
SACO, Fredrik Bergh, 010-563 91 37
Polisförbundet, Sofia Ask, 010-563 87 10
Fackförbundet ST, Johan Gertz, 010-567 70 92
Seko Polisen, Karna Tillheden, 010-561 66 27
Övrig information:
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Verksamhetsutvecklare, Rättsavdelningen, Enheten för informationsförvaltning, Arkiv och e-förvaltning.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 2/7 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A344.235/2020 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr A344.235/2020 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!
Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 31 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se