OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.
Sektionen för informationsförvaltning ansvarar bl.a. för att styra processer och verksamhetsutveckla inom informationsförvaltningsområdet. Vi är informationsägare för flera av polisens it-system med omfattande personuppgiftsbehandlingar, t.ex. ett antal centrala register, dokument- och ärendehantering samt e-arkiv. Vi styr och utvecklar bland annat processerna för utlämnande av allmän handling, arkiv, post och diarieföring.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och utveckla Polismyndighetens process för utlämnande av allmän handling och bidra i sektionens kvalitetsarbete när det gäller personuppgiftsbehandling inom informationsförvaltningen? För sådant arbete söker vi nu en handläggare med juristutbildning och erfarenhet av att arbeta med juridiska frågor.
I arbetet med processutveckling ingår att tillsammans med ansvarig processledare styra, utveckla, och följa upp processen för utlämnande av allmän handling inom hela Polismyndigheten. Arbetet innefattar samverkan med olika funktioner inom hela myndigheten, fånga upp förändringsbehov, utveckla styrande dokument, informera och sprida kunskap om processen samt att planera och leda uppdrag och arbetsmöten.
I arbetet med personuppgiftsfrågor ingår att utveckla styrande dokument, driva behörighetsrevisioner och personuppgiftsnätverk samt att bistå sektionens informationsägare med personuppgiftsanmälningar och avtal om informationsförsörjning.
Resor kan förekomma i arbetet.
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Juristexamen
• Minst 3 års aktuell erfarenhet av att arbeta som jurist i offentlig sektor med att självständigt utreda och besluta i juridiska frågor.
• Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska.
Det är meriterande om du även har/är:
• erfarenhet och vana av att skriva styrande dokument, handledningar och avtal
• erfarenhet av att arbeta som jurist med personuppgiftsfrågor
• erfarenhet av att arbeta som jurist med frågor inom området offentlighet och sekretess
• erfarenhet av verksamhetsutveckling, projektledning, processutveckling eller motsvarande
• notariemeriterad.
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som verksamhetsutvecklande jurist med personuppgiftsfrågor och processutveckling är det viktigt att du är självgående, uthållig och har god samarbetsförmåga. Du är kvalitetsmedveten samt tar initiativ och ansvar för gemensam utveckling. Som person söker vi dig som är lösningsorienterad, har god analytisk förmåga och vilja att driva förändring.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Arbetsort: Stockholm
Funktion: Processutvecklare
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast 13/3 2023. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.
Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle
Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827
Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78