OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi förstärker vårt arbetslag i Grundskoleförvaltningen och söker nu två verksamhetsutvecklare som vill vara med och driva skolutveckling i grundskolan. Du vill göra skillnad och vara med när vi formar framtiden. Hos oss får du förtroende, utvecklingsmöjligheter och kunniga kollegor. Vi arbetar tillsammans och är övertygade om att alla människor vill och kan lära.
Grundskoleförvaltningen, Borås Stad. Nyskapande utmaningar och utvecklingsfrågor är i fokus. Genom goda relationer, processäganden och fokuserat arbete med elevers måluppfyllelse vill vi fortsätta att utveckla skolan i Borås stad.
I rollen som verksamhetsutvecklare arbetar du med skolutveckling i grundskolan genom ett nära samarbete med verksamhetschef. Huvuduppdraget är med inriktning på skolorna i ett av grundskoleförvaltningens fyra verksamhetsområden. Du samarbetar även med övriga verksamhetschefer och verksamhetsutvecklare kring övergripande utvecklingsinsatser och utbildningar för hela Borås stad
Du arbetar med enheternas kvalitetsarbete, sammanställer och analyserar resultat samt föreslår och genomför på uppdrag utvecklingsinsatser i syfte att öka måluppfyllelsen vid skolorna i Borås Stad. I rollen ingår också att handleda, utbilda, stötta och utmana skolledare och pedagoger samt att arbetsleda och genomföra specifika utvecklingsprojekt. Du arbetar även med utvecklings- och administrationsuppdrag direkt från verksamhetschefschef.
Du har en pedagogisk högskoleexamen, gärna med inriktning utbildningsledarskap, skolutveckling och/eller pedagogik. Du har ett driv och stort intresse för skolutveckling och förmåga att leda och entusiasmera andra, både i större sammanhang och i mindre grupper. Du har god analytisk förmåga och är innovativ och vågar utmana invanda föreställningar. Du har en förståelse för att arbeta utifrån vetenskaplig grund och har en förmåga att genom omvärldsbevakning se nya möjligheter.
Genom arbete i skolan har du förvärvat god förståelse för skolan som organisation och kan omsätta dess lagar och regler till praktisk verklighet. Genom det egna arbetet i skolan har du fått erfarenhet av självständigt och grupporienterat utvecklingsarbete samt vana av att sammanställa, analysera och värdera resultat.
Erfarenhet av arbete med fokus på skolutvecklingsfrågor, eller av arbete som skolledare, samt genomförd rektorsutbildning är meriterande.