OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsplats
Som verksamhetsutvecklare i Ljusdals kommun har du chansen att vara med från början i arbetet med att göra kommunens arbete mer effektivt genom ökad digitalisering, i ett dynamiskt arbetslag med fokus på strategisk utveckling.
Ljusdals kommun ska bli mer tillgänglig, transparent och effektiv. Mycket av det arbete vi idag utför skulle kunna göras smartare och enklare om innovativa, digitala lösningar fanns på plats. Vi söker dig som sitter på kunskap om hur digitalisering kan användas i offentlig sektor, hur verksamhetsledningssystem kan implementeras ute i verksamheten, och hur vi ser till att information är korrekt, behörighetsstyrd, informationsäkerhetsklassad och digital i hela dess livslängd.
Arbetsuppgifter
Tjänsten som verksamhetssamordnare med fokus på digitalisering är placerad i enheten för strategisk och hållbar utveckling under kommunstyrelseförvaltningen. Det innebär att du har ansvar för att skapa och genomföra en strategi för ökad digitalisering av kommunens verksamhet, inklusive samordning av samtliga förvaltningar, samt en plan för introduktion av ett nytt verksamhetsledningssystem, inklusive utbildning av ledningsgrupper och enhetschefer. Syftet är att fungera som en stödresurs till verksamheterna och kunna ta fram och implementera förbättrade rutiner och arbetssätt för digitalisering. Allt vårt arbete ska vara förankrat i och utgå från Agenda 2030.
Kvalifikationer/utbildning
Det är viktigt att du både har en teknisk grund och en förmåga att tänka strategiskt kring IT-utveckling och digitalisering. Stor vikt kommer läggas vid den sökandens förmåga att arbeta självständigt, se utrymme för förbättringar, arbeta med andra strateger och hens vilja att göra Ljusdals kommun bättre för både invånare och medarbetare.
Du bör ha en förmåga att kunna förstå komplexa system och lösa komplexa problem, samt erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation. Precis som de andra medarbetarna i enheten är du prestigelös och lösningsfokuserad, positiv och bra på att kommunicera.
Du bör ha erfarenhet av:
- verksamhetsutveckling
- workshops, processkartläggning och kravställning på IT-system
- kommunikation - skapa och leda presentationer och utbildningar, god svenska och engelska i tal och skrift
- verksamhetsledningssystem inom kommunal verksamhet
Det är meriterande om du:
- har en högskoleutbildning inom data/IT eller industriell ekonomi, kognitionsvetenskap, systemvetenskap, HR/förändringsledning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant. Utbildningen skall ha givit god grund att stå på både vad gäller data/IT och de mjuka frågorna kring digitalisering, t.ex. kopplat till förändringsledning
- förstår hur man kommunicerar både med IT-enheten och kommunledningen
- är utbildad projektledare och förstår hur förändringsarbete drivs inom kommunal verksamhet
Övrigt
Varaktighet och Sysselsättningsgrad
Tillsvidare. Heltid. Tillträde efter överenskommelse.
Upplysningar lämnas av
Enhetschef Linnea Van Wagenen, tel. 0651-183 46
Fackliga kontaktpersoner
Fackliga kontaktpersoner nås via växeln, 0651-180 00.
Sista ansökningsdag
2021-01-31
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Ljusdals kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen.
Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anette Swed
0651-181 07
Lisa Sjöström
Eva Berglund-Carlén
070-1902902
Elisabeth Fransson
Kjärstin Öhman
Eva Berglund-Carlén
Eva Åsåker
Inga-Lill Öjemark
David Norman
Carina Bryngelsson