OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen är en statlig myndighet och regeringens företrädare i länet. Vi arbetar för att Jönköpings län ska vara ett av landets mest framgångsrika län. Genom samverkan med andra aktörer bidrar vi till att skapa förutsättningar för ett attraktivt län för nuvarande och kommande generationer. Målet är att bidra till goda livsvillkor och en hållbar utveckling i länet.
Vi är en kunskapsorganisation med 260 medarbetare. Våra verksamhetsområden berör många viktiga delar av samhället, allt från naturreservat, samhällsplanering, jämställdhetsfrågor, miljötillsyn, landsbygdsutveckling, till krisberedskap och mycket annat.
Tjänsten är placerad på Enheten för ärendestöd och service som ligger på Avdelningen för lednings- och verksamhetsstöd. Enheten består av 17 medarbetare som ansvarar för uppgifter som är myndighetsgemensamma inom bland annat ärende- och arkivfrågor, intern service, reception, verksamhetsutveckling, dataskydd och informationssäkerhet.
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som verksamhetsutvecklare jobbar du både operativt och strategiskt med utvecklingsfrågor. Du identifierar, analyserar och kartlägger myndighetens processer i nära samarbete med myndighetens chefer och medarbetare. Som verksamhetsutvecklare ansvarar du också för att ta fram processbeskrivningar och rita upp processer. Som digital ambassadör visualiserar du nyttan i digitala lösningar och förändrade arbetssätt och du hjälper organisationen att jobba med ständiga förbättringar. Det innebär att du agerar lika mycket förändringsledare och inspiratör som problemlösare. En viktig del av ditt arbete är att omvärldsbevaka vad som sker på nationell nivå inom länsstyrelsevärlden och inom samhället i stort.
Det ingår också i rollen att leda projekt, hålla i workshops och delta i nationella arbetsgrupper.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med högskoleexamen inom beteendevetenskap eller statsvetenskap alternativt annan utbildningsinriktning vi bedömer som likvärdig och relevant för tjänsten. Du har erfarenhet av att jobba både operativt och strategisk med processkartläggningar och erfarenhet av att rita upp processer. Du har erfarenhet och kunskap om olika sätt att utveckla arbetssätt och ta vara på digitaliseringens möjligheter.
Det är meriterande om du har erfarenhet av projektledning och workshopfacilitering samt om du har erfarenhet av att kartlägga och utveckla arbetsprocesser inom länsstyrelserna.
Som person är du initiativtagande, självgående och tar stort eget ansvar för att planera och genomföra dina arbetsuppgifter. Du är nytänkande och utvecklingsinriktad och har lätt för att omsätta nya idéer i praktisk handling. Du har en förmåga att se långsiktigt och strategiskt på frågor ur ett brett perspektiv. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Intervjuer genomförs vecka 46-47. Arbetsprov kan komma att användas i denna rekrytering.
Läs gärna mer om Länsstyrelsens uppdrag, vad vi erbjuder som arbetsgivare och följ våra medarbetares vardag på www.lansstyrelsen.se/jonkoping/om-oss/jobba-hos-oss